Campus online bryter studenters isolering

Porträtt av kvinna.
Sahar ­Valizadeh är projektledare för Samhällsvetenskapliga fakultetens satsning på Campus online som har fått efterföljare vid andra fakulteter. Foto: Privat

På två veckor sjösatte samhällsvetarna sin satsning Campus online, en social digital mötesplats för coronaisolerade studenter med aktiviteter måndag till fredag. Nu har fler fakulteter följt efter.

– Jag vill lyfta det som ett lyckat samverkansprojekt, både inom fakulteten och över fakultetsgränserna. Det startade på S-fak, men nu har HT och LTH skapat sina egna varianter på Campus online i Canvas och EHL hämtade en del inspiration till Wellness Weeks, säger projektledare Sahar Valizadeh.

Behov av socialt sammanhang

I november väcktes idén på Samhälls­vetenskapliga fakulteten som ett svar på studenternas behov av ett socialt sammanhang i och utanför studierna. En enkät hade då visat att många av studenterna mådde dåligt, något som även rapporterades om från fakultetens studierektorer.

– Det framkom att många var oroliga, hade svårt att motivera sig eller tappade strukturen i sina dagar när undervisningen flyttades online, säger hon.

Fakultetsledningen ville gärna ha igång Campus online till terminsstarten i januari. Men det kom hinder på vägen. I slutet på november fick Sahar Valizadeh covid-19.

´– Jag var uttröttad länge, så det var inte förrän efter julledigheten som jag kunde sätta igång. Men då gav jag allt jag hade, säger hon och tillägger att studenternas mående har varit hennes hjärtefråga under hennes tio år vid LU.

Med hjälp av en stöttande fakultetsledning och en kreativ arbetsgrupp skapades konceptet Campus online, som snabbt fick en yta i Canvas och sedan fylldes med aktiviteter.

– Målet var att en student som suttit ensam hela dagen skulle veta att det finns något varje dag som man kan delta i.

En digital studentreception bemannades ett par timmar om dagen. Kåren ordnade Mindful Mondays och Social Fridays. På måndagarna höll en före detta student yogapass från sin lägenhet i Paris, där hon satt i lockdown.

– Det blev mest besökt – det finns en kraft i ritualen att många människor yogar samtidigt – hemma hos sig, säger Sahar Valizadeh.

Aktiviteter varje dag

På fredagarna var det bland annat Mocktails-AW och quizz. Bibliotekarien och IT-pedagogen Mats Blomberg tog hand om Study with me Tuesdays och Technical Thursdays.

– I “biblioteket”på tisdagarna sitter alla hemma hos sig och studerar. De ser varandra men micken är av. Mats startade varje pass med att prata mycket kort om studieteknik enligt Pomodoro-metoden. Det var fint att se hur studenterna uppmuntrade varandra i chatten.

Technical Thursdays var en fortsättning på en serie workshops som hållits under hösten för att studenterna skulle få de digitala färdigheter som plötsligt krävdes, till exempel att presentera en uppsats på ett bra sätt digitalt.

Under Inspirational Wednesdays höll ­Sahar Valizadeh ett samtal med doktorander eller alumner, ibland långväga. Tanken var att man äter lunch och lyssnar helt kravlöst. En gång deltog en alumn som arbetade i ett flyktingläger i Bangladesh.

– Vi fick en inblick i hur de levde under ­coronan. Minareten började ljuda och en helt annan verklighet kom hem till oss

Nu har ett nätverk för fakulteterna skapats i Teams för att man ska kunna dela aktiviteter med varandra. Campus online blir kvar till hösten, åtminstone för samhälls­vetarna. Men Sahar Valizadeh vill att man ska ta tillvara det som byggts upp även på lång sikt och att det i förlängningen ska leda till ett bättre mående bland studenterna.

– Jag hoppas det här bara är början och att Campus online blir en naturlig del av det vi erbjuder studenterna. Genom det digitala klivet kan vi synliggöra och paketera vårt studentutbud bättre. Vi kan också enkelt samarbeta och dela material mellan fakulteterna