Gott samarbete med Lundaekonomerna om digital mötesplats

Kvinna som utövar yoga.
Yoga är ett av inslagen i Ekonomihögskolans Wellness Weeks. Foto: Harry Lundström

Studenterna signalerade tydligt att de behövde ett socialt sammanhang. ­­Då ­startade Ekonomi­högskolan Wellness Weeks.

Porträtt av kvinna.
Pernilla Honoré är studievägledare i företagsekonomi och projektledare för Wellness Weeks. Foto: Johan Persson

Ekonomihögskolans satsning Wellness Weeks drivs tillsammans med kåren Lunda­ekonomerna, och bjuder på två inslag per vecka. Från inspirerande alumni- och karriär­föreläsningar vid lunchtid till yoga med Gerda­hallen och föreläsningar med Studenthälsan.

– Det hade gått nästan ett helt år med undervisning online och det fanns ett behov hos studenterna av något socialt sammanhang där de kan få träffas och prata, eller bara lyssna, säger Pernilla Honoré, studievägledare i företagsekonomi och projektledare för Wellness Weeks.

Grundtanken var alltså social, men det har visat sig att det främst är föreläsningarna som intresserar publiken.
– Det kan vara för att konceptet tilltalar i sin enkelhet. De flesta föreläsningarna är på måndagar klockan tolv och du kan äta din lunch samtidigt som du lyssnar. Om du vill delta aktivt kan du göra det. Vill du inte, så behöver du inte, säger hon.
I skrivande stund har Ekonomihögskolan anordnat tio inslag inom Wellness Weeks, och kåren ytterligare tio. Innan terminen är slut blir det ytterligare fyra inslag per organisation. Kåren står för det mer sociala, och fakulteten mer för föreläsningar. Det mesta har funkat bra.

– De flesta är vana vid att göra sånt här online nu. Vissa inslag har haft lite färre deltagare, som en del yogapass. Det är svårt att säga vad det beror på. Men vi ser tydligt att lunchtid passar folk bra, senare på efter­middagen är det färre som deltar, säger Pernilla Honoré.

Finns det någon erfarenhet som ni kan ta med er in i post-corona?

– Jag hoppas det. Vi har även tidigare haft till exempel alumni- och karriärföreläsningar på Ekonomihögskolan. Det som är nytt är nog att vi samarbetar mer internt nu. Det kan vara något som vi kan fundera över framåt, att de olika enheterna kanske inte ska göra saker var för sig, utan hellre ta fram ett gemensamt koncept.

Wellness Weeks vid Ekonomihögskolan fick en riktig rivstart. Uppdraget från ledningen kom i början av februari och den första mars var programmet igång. Före uppstart kikade projektgruppen på hur andra fakulteter gjort.

– Allt behövde gå ganska snabbt, så det var bra att inspireras, av främst S-fak. Vi ställs alla inför liknande utmaningar.

Ytterligare en termin

På Ekonomihögskolan vill man köra Wellness weeks ytterligare en termin. Med mer framförhållning kan tiderna för Wellness Weeks bli återkommande. Alla studenterna ska veta att det finns något intressant för dem att ta del av varje måndag klockan tolv.

– Samarbetet med kåren har varit superbra och nyttigt för oss. Jag är också så tacksam för alla som föreläst. Och kommunikatörskollegorna har varit ovärderliga i att uppmärksamma studenterna på att Wellness Weeks finns, säger Pernilla Honoré.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English