Det ska ge mervärde att vara på kontoret

Porträtt på man.
Björn Fagerström är ny chef för sektionen Forskning, samverkan och innovation, FSI. Foto: Maria Lindh

Björn Fagerström vill skapa en attraktiv arbetsplats där det ger mervärde att vara på kontoret. Han blev ny chef för sektionen Forskning, samverkan och innovation, FSI, mitt i pandemin och är inte helt nöjd med att ha sina medarbetare på distans.
– Jag vill skapa ett levande kontor med flexibla arbetsplatser och med inspirerande möten där vi delar med oss av våra kunskaper.

Det är en stor sektion med fem avdelningar som Björn Fagerström har att leda. Han vill hitta synergieffekter mellan dem, men tycker inte att man ska samarbeta om allting, ”det blir bara floskler”, utan hitta viktiga och gemensamma projekt som gör skillnad.

Nya byggnaden i Medicon Village

Det handlar om avdelningarna Forskningsservice, Samverkan, LU Innovation, Uppdragsutbildning (LUCE) och Development Office (Donatorrelationer). Här arbetar ett drygt hundratal personer som äntligen fick flytta ihop i den nya byggnaden The Spark i Medicon Village precis före pandemin. I höstas gjorde man ett nytt försök att flytta in på kontoret men strax tog pandemin ny fart.  Så de korridorer som Björn Fagerström hade hoppats skulle myllra av folk, workshops och möten är rätt så tomma.

Sprudlande energi

Han är dock inte en man som låter sig nedslås. Han har en sprudlande energi, talar fort och mycket och har många idéer om hur han vill att hans sektion ska fungera. Han talar om ansvar, helhetssyn och transparens. Inget hemligt korridorsnack.
– Det är viktigt att signalera problem tidigt. Ingen ska behöva sitta ensam på sin kammare och har man problem så hjälps man åt. Inför stora beslut ska man involvera kollegor och chefer. Delad kunskap och samsyn är alltid en bra bas för bättre beslut.
Björn Fagerström ser också vikten av att fokusera och prioritera.
– Nya uppgifter ska passa vår kompetens och kroka in i de huvudprocesser vi driver.

Visst nytänkande

Pandemin har bidragit till visst nytänkande. Till exempel har Development Office vänt sig till lite yngre personer som framgångsrikt drivit start-up bolag eller haft andra tyngre roller i näringslivet som nu kanske vill vara med och stötta långsiktig forskning för att lösa de stora samhällsutmaningarna.
På Forskningsservice jobbar man nu med EU:s nya ramprogram och här vill Björn Fager­ström att LU ska öka sitt deltagande.
– Det är ett ganska omfattande och kostsamt arbete att skriva ansökningar, men man kan få hjälp, säger han.
Inom Samverkan arbetas det nu mycket med den så kallade kultur-KIC:en (EIT Culture and Creativity).
– Vi var lite sena i starten, men har nu arbetat oss väl in i ett lovande konsortium och ansökan ska in nu i mars.

Ser över vår leverans

LU Innovation behöver komma ut och prata med studenter och forskare och även hålla levande workshops, vilket är svårt i pandemitider, konstaterar Björn Fagerström och berättar att avdelningen har fått en ny chef, Niclas Nilsson. När det gäller uppdragsutbildningen, LUCE, säger han att man haft mycket att göra trots pandemin, men att det är svårt att få ekonomin att gå ihop.
– Vi ser nu över vår leverans och vill få till en organisation i linje med marknadens förutsättningar som på ett bra sätt kan stötta alla fakulteter med uppdragsutbildning.

Omvärldsbevakningen är viktig

Omvärldsbevakningen både internt och externt är viktig för FSI och Björn Fagerström tycker att sektionen har bra kanaler internt till Samverkansrådet och Forskningsnämnden. Ingången till rektor och övriga ledningen är bra, men kan alltid utvecklas.
Björn Fagerström menar att hans bakgrund kompetensmässigt passar ganska bra in på sektionens alla avdelningar, och att han kan vara ett bra bollplank. Han disputerade på Chalmers i produktutveckling och har jobbat många år på Mälardalens högskola som professor, men även parallellt i många roller i industrin. Närmast kommer han från ett EIT Manufacturing fokuserat på att utveckla tillverkningsindustrin inom EU.

BJÖRN FAGERSTRÖM

Aktuell: Som chef för sektionen Forskning, samverkan, innovation
Bor: I Göteborg med övernattningslägenhet i Landskrona
Familj: Hustru Susanne som är gymnasielärare i Göteborg, en dotter som pluggar i Paris
Intressen: Segling, löpning och fjällvandring – just nu med målet att vandra igenom alla landets 30 national­parker. Är på nummer 11.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English