Forskare fälls för avvikelse från god forskningssed

Lunds universitet fäller en forskare för avvikelse från god forskningssed. Det gäller ett manus som skickats in till en vetenskaplig tidskrift utan att alla sex medförfattare sett och godkänt versionerna. Detta förfarande bryter mot god publiceringsetik, enligt universitetet.

Anmälan kom in i februari 2022 från en medförfattare gentemot forskaren som var corresponding author. Anmälan rör ett manus som skickats in till en vetenskaplig tidskrift 2021.

Lunds universitet har låtit utreda anmälan. Universitetet konstaterar att forskaren inte låtit alla medförfattare se de versioner av manuskriptet som skickats till tidskriften, varken i januari 2021 eller den slutgiltiga version som skickades in efter återkopplingen från tidskriften i maj 2021. Detta trots att återkopplingen från tidskriften skulle innebära en ”betydande revision”, som forskaren själv betecknade det. Forskaren har också till tidskriften intygat att alla författare har läst och godkänt den slutgiltiga versionen.

Universitetet konstaterar att forskaren brustit i sitt agerande och att forskaren i och med detta gjort avsteg från god publiceringsetik. Universitetet menar också att bristerna inte kan förklaras av okunskap eller ett tillfälligt förbiseende eftersom tidskriftens instruktioner är tydliga kring medförfattarskap och godkännande av de versioner som lämnas in.

Lunds universitet finner att forskaren gjort sig skyldig till avvikelse från god forskningssed så som det är definierat i Lunds universitets Riktlinjer om handläggning av ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed vid Lunds universitet (STYR 2021/1059).

Ärendet lämnas nu över till Medicinska fakulteten för vidare hantering.

Sedan den 1 januari 2020 är det Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed som handlägger ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed vid Lunds universitet (fastställda 23 september 2021, dnr STYR 2021/1059).

Misstankar om allvarliga avvikelser från god forskningssed och som avser fabricering, förfalskning och plagiat, så kallad oredlighet i forskning, hanteras sedan 1 januari 2020 av den nationella Nämnden för prövning av oredlighet i forskning, NPOF.

Kontakter:
Kristina Åkesson, dekan Medicinska fakulteten, kristina.akesson@med.lu.se
Telefon: 046-222 80 84

Göran Sandberg, ordförande för Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed, telefon 070- 822 81 46, e-post: goran.sandberg@construction.lth.se
Handlingar gällande ärendet:

Utredare Jessica Salomonsson Enetoft, 046-222 72 68, jessica.salomonsson_enetoft@rektor.lu.se

För allmänna frågor rörande Lunds universitets arbete med forskningsetik m.m.
Jimmie Kristensson, vicerektor Lunds universitet, e-post: jimmie.kristensson@rektor.lu.se telefon: 072- 243 57 79