Forskarskola ska främja tvärvetenskap vid MAX IV och ESS

I höst startar den tvärvetenskapliga forskarskolan ”Imaging”. Syftet är att förbereda en ny generation forskare på att tillämpa de experimentella metoder som blir tillgängliga vid MAX IV-laboratoriet och ESS. Forskarskolan är ett samarbete mellan Naturvetenskapliga fakulteten, LTH och Medicinska fakulteten, och får även stöd från universitetsledningen.

De experimentella metoder som blir tillgängliga för forskarna vid de stora anläggningarna, MAX IV-laboratoriet och ESS, är användbara inom en mängd olika ämnesområden, allt från arkeologi och proteinforskning till materialvetenskap.

De doktorander som deltar i den nya forskarskolan ska lära sig mer om metoderna, bland annat genom kurser och seminarier med inbjudna föreläsare. Samtidigt blir forskarskolan en plats där de kan mötas och få djupare insikt i varandras olika forskningsområden. Doktoranderna kommer också att kunna ha flera handledare från olika ämnen för att få en tvärvetenskaplig handledning. Arbetet inom forskarskolan ska inspirera till samarbeten över fakultetsgränserna och ge upphov till flera forskningsprojekt.

– Tvärvetenskapliga samarbeten -leder till nya infallsvinklar och hjälper oss att anta utmaningar som till exempel att hitta nya läkemedel eller att utvinna energi på ett miljövänligt sätt, säger Naturvetenskapliga fakultetens dekanus Olov Sterner.

Huvudkoordinator för forskarskolan är Martin Bech vid Avdelningen för medicinsk strålningsfysik vid Naturvetenskapliga fakulteten. Biträdande koordinatorer är Stephen Hall vid Institutionen för byggvetenskaper på LTH och Jens Lagerstedt vid Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap på Medicinska fakulteten.

Emelie Hilner