Göran Gustafssonpriset i medicin för banbrytande forskning om immunterapi

Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet, mottar årets Göran Gustafssonpris. Foto.
Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet, mottar årets Göran Gustafssonpris. Foto: Tove Smeds.

Stort grattis till cancerforskaren Göran Jönsson som mottar årets Göran Gustafssonpris i medicin.
Priset som delas ut av Kungl. Vetenskapsakademien är ett av de mer prestigefulla priserna och delas ut till yngre forskare som nått stora framgångar inom sitt område.

Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet får priset ”för hans banbrytande arbete med att beskriva det genetiska och molekylära landskapet, samt betydelsen av tertiära lymfoida strukturer, vid melanom”.

För cirka två år sedan publicerade Göran Jönsson och hans forskargrupp en studie i Nature som kastade nytt ljus över B-cellernas roll vid immunterapi. Det var en viktig upptäckt som kan förklara varför immunterapi fungerar bättre för vissa patienter med malignt melanom, hudcancer, än för andra. Forskarna kunde visa att specifika kluster av B-celler i melanomtumörer, så kallade tertiära lymfoida strukturer, har ett samband med prognos och hur patienten svarar på behandling.

Länk till artikel B-cellernas viktiga roll vid immunterapi

Det är för denna forskning han nu uppmärksammas och får motta Göran Gustafssonpriset som består av ett forskningsanslag på 5,1 miljoner kronor fördelat på tre år, och ett personligt pris på 250 000 kronor.

Stort grattis Göran, vad innebär priset och den fina uppmärksamheten som följer?

– Det är en stor ära att få detta pris och ett väldigt fint erkännande att vår forskning är av värde. Detta innebär också att vi nu kan intensifiera vår forskning kring relevansen av tertiära lymfoida strukturer vid immunterapibehandling.

Var tror att vi befinner oss om 5-10 år inom immunterapibehandling?

– Jag tror att immunterapi har etablerats som en standardbehandling för i fler cancerdiagnoser. Dessutom tror jag att ännu fler kombinationer av immunterapier prövas i patienter. Jag tror vidare att vi har lärt oss mycket mer om den underliggande biologin till varför enbart vissa patienter har nytta av behandlingen.

Vilka medicinska forskningsframsteg drömmer du om att nå?

– Min förhoppning är att fler cancerpatienter med avancerad sjukdom kan dra nytta av immunterapi och jag hoppas att arbetet vi bedriver i min forskargrupp ska ge viktiga bidrag i detta område. Förhoppningen är också att det kan leda till att fler patienter kan dra nytta av immunterapi framgent. Min stora drivkraft är nyfikenheten tillsammans med tanken på att vårt arbete kan bidra med viktiga pusselbitar till förbättrad behandling av cancerpatienter.

Fakta Göran Gustafssonpriserna

Fem forskare, högst 45 år gamla, får varje år ta emot Göran Gustafssonprisen i matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin. Det här är ett av de mer prestigefulla priserna till yngre forskare och många tidigare Göran Gustafssonpristagare har nått stora framgångar inom sina respektive områden.

Priset består av ett forskningsanslag på 5,1 miljoner kronor vardera, fördelat på tre år, och ett personligt pris på 250 000 kronor. Svenska universitet och högskolor nominerar kandidater, Kungl. Vetenskapsakademien granskar förslagen och pristagarna utses därefter av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning.
Länk till pressmeddelande från Kungl. Vetenskapsakademien