Hyfsat hållbara resor till jobbet – men det kan bli ännu bättre

Ett gäng studenter susar fram på sina cyklar längs en cykelväg i Lund.
Många tar cykeln till jobbet visar LU:s resvaneundersökning. Foto: Johan Persson

En fjärdedel väljer bilen. Men cykel, gång och kollektivtrafik är betydligt vanligare. När resultatet från den senaste resvaneundersökningen nu är sammanställt, står det klart att de flesta universitetsanställda tar sig till och från jobbet på ett hållbart sätt. Men det finns utrymme för förbättring.

Knappt hälften av alla anställda svarade på enkäten. Av dessa uppgav nästan tre av fyra att de tar sig till jobbet på ett hållbart sätt, det vill säga med cykel, kollektivtrafik eller promenad.

– Det tycker jag är ett ganska bra resultat, både vad gäller svarsfrekvensen och andelen hållbart resande, säger Karin Lantz, lokalplanerare vid LU Byggnad och projekt­ledare för projektet Hållbar mobilitet.

Tätare avgångar och lägre priser inom kollektivtrafiken, mer flexibla arbetstider, bredare cykelvägar samt säkrare och bättre utrustade cykelparkeringar skulle få ännu fler att välja hållbara ressätt, enligt svaren.

Fler skulle kunna resa hållbart

Resvaneundersökningen är en del i projektet Hållbar mobilitet, där också en så kallad mobilitetsanalys har genomförts i samarbete med konsultföretaget Sweco.

– Analysen kom fram till att ungefär 82 procent av de anställda i Lund har möjlighet att resa hållbart, att jämföra med de 73 procent som uppger att de gör det i dag. Här ser vi att det finns saker att göra, säger Karin Lantz.

I Helsingborg skulle de hållbara resorna kunna öka nästan lika mycket som i Lund. I Malmö däremot finns inget stort utrymme för förändring – de som kan reser redan hållbart.

Parkeringskostnaden har höjts

Att få de anställda att oftare ställa bilen är viktigt inte bara ur ett utsläppsperspektiv – parkeringsplatserna behövs när de centrala delarna av Lunds campus ska utvecklas.

Redan nu märks förändringar för de som kör bil till jobbet. Priset på terminstillstånden höjdes med 25 procent lagom till terminsstarten och från och med årsskiftet väntas ytterligare höjningar. Trots färre parkeringsytor och dyrare avgifter, verkar de anställda generellt sett nöjda med utvecklingen.

– Många är väldigt positiva till att universitetet engagerar sig i frågan om resor till och från arbetet för att öka det hållbara resandet, säger Karin Lantz.

Dyrt att subventionera kollektivtrafik

En del anställda önskar att arbetsgivaren subventionerar reskort inom kollektivtrafiken. Något som kan bli dyrt.

– Skånetrafiken har en lösning för företag som vill subventionera resor inom kollektivtrafiken. Att erbjuda anställda periodbiljetter med kollektivtrafiken klassas som en löneförmån och ska beskattas av både medarbetare och arbetsgivare. Beroende på hur många anställda som använder förmånen och hur man lägger upp det kan det bli en stor kostnad för universitetet.