Indragna anslag till utvecklingsforskning: ”Oerhört svårt att förstå”

Foto. Flera kvinnor i Uganda står står uppradade tillsammans med sina barn som de bär i famnen eller på ryggen.
­Ugandiska kvinnor i kö till läkar­mottagning. Genrebild. Foto: Kelvinfx/Shutterstock

I tjugo år har Anette Agardh, professor i global hälsa, bedrivit forskning i Uganda. Efter regeringens beslut om att dra in anslag till utvecklingsforskningen är fram­tiden för forskningen osäker.

– Det är oerhört svårt att förstå hur regeringen kunde fatta det här beslutet. Dessutom mitt i ansökningsprocessen och utan föregående dialog med lärosätena, säger Anette Agardh.

Porträttfoto av professor Anette Agardh som tittar in i kameran.
Anette Agardh. Foto: Tove Smeds

Under många år har hon forskat om sexuell hälsa. Årets ansökan till Vetenskaps­rådet handlade om ett samarbete med bland annat åklagarmyndigheten och kliniska forskare i Uganda. Ett av syftena var att utveckla och utvärdera en simuleringsbaserad utbildning för läkare och barnmorskor för att säkerställa tillgång till juridiska rättigheter och vård för personer som utsatts för sexuellt och könsbaserat våld.

– Den omedelbara följden av regeringens beslut blir att samarbeten som byggts upp under en längre tid hotas. Kontinuerlig finansiering är avgörande för samarbetens livskraft.

Universitetet går in och stöttar

Lunds universitet går nu in och stöttar utvecklingsforskningen med fem miljoner kronor årligen under 2024 och 2025. Det sänder en tydlig signal om att universitetet tar sitt globala ansvar för att bidra till fattigdomsbekämpning  och hållbar utveckling, menar Anette Agardh. Desto mer kritisk är hon till regeringens retorik om att pengarna behövs på annat håll.

– Det är väldigt tråkigt när viktiga behov spelas ut mot varandra helt i onödan. Ordet bistånd leder ibland till den felaktiga bilden att vi hjälper ”andra” och att ”vi själva” måste avstå något för detta. Om vi kallade det globalt utvecklingssamarbete kanske det är lättare att förstå att vi alla tjänar på att hantera allvarliga hot mot vår gemensamma hållbara utveckling.