Ingrid Petersson blir Lunds universitets styrelseordförande

Foto på Ingrid Petersson
Ingrid Petersson blir ny ordförande för Lunds universitet

Regeringen har idag beslutat att Ingrid Petersson blir ny ordförande för Lunds universitet. Hon har en lång karriär i offentlig sektor och i styrelser och bland annat varit generaldirektör för forskningsrådet Formas (2013-2022). Ingrid Petersson tillträder posten som styrelseordförande den 1 maj 2023.

- Lunds universitet är ett starkt forskningsuniversitet och Ingrid Petersson är varmt välkommen hit. Hennes breda erfarenhet av att arbeta i och med forskningsråd, universitets- och högskolesektorn, politik, myndigheter och näringsliv är mycket värdefull. Jag ser fram emot vårt samarbete och att utveckla Lunds universitet tillsammans under de kommande åren, säger Lunds universitets rektor Erik Renström.

- Vi befinner oss i en tid med många globala utmaningar där forskning, utbildning och innovation är nycklar för samhällets förmåga att hantera dessa och för att göra en digital och grön omställning. Lunds universitet har ett brett ämnesutbud med tvärvetenskap, starka forskningsmiljöer och är internationellt högt rankat. Universitetet sticker ut i en internationell jämförelse med de två forskningsinfrastrukturerna MAX IV och ESS på Brunnshög och universitetets etablering på Science Village. Jag ser fram emot att bidra till universitetets starka utveckling där bredd och spets förenas, säger Ingrid Petersson.

Ingrid Petersson tog en internationell ekonomexamen vid Uppsala universitet 1982 och har därefter haft en lång karriär inom svensk offentlig förvaltning. Hon har bland annat varit departementssekreterare i Finansdepartementet, departementsråd på Socialdepartementet och statssekreterare på Jordbruksdepartementet. Fyra år under millennieskiftet var hon överdirektör på Riksförsäkringsverket och hon har även arbetat i det privata näringslivet i Astra Zenecas globala forskningsorganisation. Under 2013 till 2022 var hon generaldirektör för forskningsrådet Formas.

Ingrid Petersson är ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, samt Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA.

Petersson har och har haft flera styrelseuppdrag, för närvarande är hon styrelseledamot i Skogsstyrelsen. Hon har tidigare haft styrelseuppdrag i bl.a. Socialstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Svenska turistföreningen och Stockholm Environment Institute. Hon har även varit ordförande för Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

För närvarande är Ingrid Petersson statlig utredare avseende en ny livsmedelsberedskap samt en effektiv organisation för statlig forskningsfinansiering.

Ingrid Petersson efterträder Jonas Hafström på posten.

Förutom ordförande har regeringen utsett följande nya externa ledamöter till Lunds universitets styrelse:
Tom Erixon, vd
Pernilla Johansson, seniorekonom
Magnus Christiansson, universitetslektor

Hela styrelsen för Lunds universitet:
Lagmannen Gudrun Antemar
Ekonomichefen Ingrid Bengtsson-Rijavec
Universitetslektorn Magnus Christiansson
Verkställande direktören Tom Erixon
Seniorekonomen Pernilla Johansson
Forskningsentreprenören Torbjörn Lundahl
Professor Jens Oddershede