– Inte svårare för forskare att kombinera karriär och familj

– Visst är det akademiska livet både osäkert och konkurrenspräglat. Men det gäller ju även den som inte har familj. Det är inte svårare att ha barn om man är forskare än om man har något annat arbete.

Olga Göransson uppskattar flexibiliteten i forskarlivet som hon tycker gör det lättare att få livspusslet att gå ihop.

Det säger Olga Göransson, som leder en forskargrupp vid Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap. Hon har hållit ett lunchföredrag för doktorander och post-docs inom föreningen Wings, Women in Great Sciences, om möjligheterna att kombinera familj och akademisk karriär.

Olga Göransson disputerade 2003 och var sedan post doc i Skottland. Åter i Sverige fick hon två barn som nu är fyra och sex år. Nyligen har hon fått en efterlängtad anställningstrygghet i form av en lektorstjänst vid Medicinska fakulteten.

Under postdoc-tiden var det inte aktuellt med barn för henne, men hon tycker att den som funderar på barn under sin postdoc-period ska undersöka möjligheterna.

– Det kanske inte är så klokt att fråga forskningsledaren om detta vid det första mötet, men man kan höra sig för lite diskret med andra i gruppen. På vissa ställen är det mindre populärt om någon måste vara barnledig, medan det är helt OK i andra grupper, säger hon.

Att vara utomlands är hur som helst en viktig och värdefull erfarenhet, menar Olga Göransson. Hon lyckades lägga in utlandsperioder i både Skottland och Schweiz även sedan barnen kommit, men då kortare sådana, där ibland hela familjen kunde följa med.

– Man måste inte resa till andra sidan jordklotet och vara borta väldigt länge. Det är ändå en erfarenhet som ger både kunskaper och kontakter. Man kan använda sin föräldraledighet, och det finns bra stipendier att söka från t.ex. STINT, rekommenderar hon.

Olga Göranssons man är också disputerad forskare inom det medicinska fältet, och paret försöker dela lika på uppgifterna med hem och barn. Under föräldraledigheterna var Olga Göransson hemma de första månaderna samt några månader på slutet, medan maken var hemma under mellantiden.

Hon arbetade dock en del även under föräldraledigheterna. Officiellt låg deltiden på 10 procent, fast det oftast blev mer.

– Det var de svåraste perioderna. Min man tyckte jag arbetade för mycket, medan mina doktorander tvärtom tyckte att jag inte hade tillräckligt med tid för dem, minns hon.

Men även om det var besvärligt att försöka leda en forskargrupp när man egentligen är barnledig, så lönade det sig.

– Vi slapp tappa alltför mycket fart, säger Olga Göransson.

– För en doktorand med ett eget projekt är det lättare att sätta projektet på paus under en föräldraledighet. Att vara helt borta från en forskargrupp är svårare.

Hon tycker att universitetsvärlden är en fantastisk miljö när det gäller det så kallade livspusslet, eftersom arbetet är så flexibelt. Själv kan hon t.ex. ta det lugnt på morgonen med barnen och hämta dem relativt tidigt på eftermiddagen, mot att hon arbetar hemma ett par timmar på kvällen.

– Jag har bara funnit fördelar med att vara akademisk forskare och ha barn, säger hon.

Text: Ingela Björck

Foto: Gunnar Menander