IT-direktören: Mycket talar mot längre datoranvändning

Gamla datorskärmar. Foto.
Foto: Pxhidalgo/MostPhotos

– Det är inte ekonomiskt försvarbart att förlänga användnings­tiden på universitetets datorer.
Det säger IT-direktör John Westerlund apropå den kartläggning som masterstudenterna i klimatstrategi gjort med slutsatsen att datorsvinnet vid LU är omfattande.

LUM skrev i förra numret om studenternas utvärdering av universitetets återanvändning av teknik inom ramen för kursen ”Tilllämpad klimatstrategi”. De menade att universitetets hantering av datorer är rörig på grund av decentraliseringen och att det inte finns någon samstämmighet kring datoråteranvändning. ”De flesta byter ut sin dator efter tre, fyra år oavsett om den fungerar eller inte.” Men studenterna hittade också exempel där datorerna användes tills de gick sönder och sen slängdes i en container. Studenterna rekommenderade längre användarperioder både för att minska omsättningen av teknik och för att underlätta för medarbetarna som vant sig vid sin dator.

Dyrare att laga trasiga datorer

John Westerlund menar att det är mycket dyrare att laga trasiga datorer än att köpa nya. Och att det är de ekonomiska aspekterna som styr liksom de hårda regelverken när det gäller dator­hantering.

– Först och främst är det delegationsordningen som innebär att ansvaret ligger i linjeorganisationen. Varje fakultet har ansvar för sin egen datorhantering.

Och eftersom datorerna är statens egendom får de inte säljas eller överlåtas eller kastas i en container.

– Det finns en risk för att känsliga uppgifter ligger kvar i datorerna och kan ­spridas, säger John Westerlund och berättar att man tidigare försökt skänka begagnade datorer till bland annat Baltikum men att det inte fungerade enligt regelverket.

Upphandling måste vara korrekt

Sen är det upphandlingslagen som innebär att de organisationer eller företag som är inkopplade på datorhanteringen måste vara korrekt upphandlade och godkända.

John Westerlund säger också att det är få av dagens datorer som håller så mycket längre än garantitiden. Han jämför med vad exempelvis en Mac-dator kostade för tjugo år sedan och konstaterar att datorerna är mycket billigare idag på bekostnad av användningstiden.

– Kvaliteten är sämre. Och ofta kan inte gammal utrustning uppdateras med de senaste versionerna av operativsystem och programvaror. Vi kan inte ha teknisk utrustning som inte kan säkerhetsuppdateras för då äventyras universitetets informations- och IT-säkerhet.

Det, tillsammans med att det kostar för mycket både i förlorad tid för användaren och för teknikerna att hålla liv i gammal utrustning, gör att längre användningsperioder för datorerna inte är något som John Westerlund förespråkar.

Se även artikeln "Klimatstudenter efterlyser gemensam hållbarhetsstrategi för datorer" från LUM 4/2021 nedan.

Datoråtervinning

LU har upphandlat en återvinningstjänst från företaget Inrego som tar hand om förbrukad IT-utrustning. Den centrala delen i avtalet är att Inrego har verifierade processer för att säkerställa att all information raderas innan utrustningen eventuellt säljs vidare eller återvinns.