Thomas Johannesson var rektor för LTH under åren 1996-2001, och han och Ingvar Kamprad stämde träff i slutet av 1990-talet. De möttes över en fika i Thomas kökssoffa – en kaffestund som slutade med en donation på 250 miljoner kronor från IKEA Foundation till industridesignutbildningen.
− Det var ett långt möte med mycket kaffe för oss båda. Och mycket snus för Ingvar, säger Thomas Johannesson när han tänker tillbaka på denna träff.
– Den första donationen gjorde inte bara att vi kunde öka antalet årsstudieplatser från 15 till 30, utan också att vi kunde modernisera utbildningen och ge den internationell klass. Ingvar Kamprad önskade – liksom jag själv – att donationen skulle bidra till att industriell design, förutom form och funktion, också leder till hållbara produkter genom bra val av material och produktionsprocess. Han var också angelägen att god design skulle vara tillgänglig för så många människor som möjligt, säger Thomas Johannesson.
Det ursprungliga stödet från IKEA Foundation portionerades ut under 15 år och var i början av 2000-talet ett unikt sätt att utveckla en industridesignutbildning, berättar Claus-Christian Eckhardt som är skolchef för Industridesignskolan.
− Om inte fikan mellan Thomas och Ingvar ägt rum hade utbildningen inte varit vad den är idag, säger Claus-Christian Eckhardt, som menar att Thomas Johannesson inte bara var katalysator för det ursprungliga stödet utan att han även har bidragit till den senaste donationen.
Donationen borgar för utveckling
Donationen på 350 miljoner kronor från IKEA Foundation innebär att skolans ekonomi är långsiktigt tryggad, något som den inte har varit tidigare.
– Jag känner mig lättad, säger Claus-Christian Eckhardt. Donationen innebär att vi kan fokusera på utvecklingen av skolan och ämnesområdet i stort. Den bidrar också till att vi kan medverka i fler internationella utställningar, utveckla våra samarbeten och hålla utrustning på skolan up-to-date.
Industridesignskolan vid IKDC har etablerat sig väl internationellt och vill göra det som krävs för att behålla den positionen och fortsätta driva skolans utveckling i en meningsfull riktning.
– Att vara designer handlar om att arbeta med sociala förändringar, politiska processer, globala utmaningar och att kunna navigera genom ett föränderligt landskap av behov och krav, menar Claus-Christian Eckhardt.
Passion viktig drivkraft
Donationen förändrar inte antalet studenter på utbildningen utan skolan fortsätter att ta in 30 studenter varje år på respektive program. Studenterna som antas till skolan har olika fokus och intresseområden, men delar ofta passionen för att förändra världen.
– Passion är en av de viktigaste drivkrafterna hos studenterna, säger Claus- Christian Eckhardt och poängterar att en viktig orsak till att donationen kommit till stånd är just de passionerade och kreativa studenterna.
En av dem är Helena Hägg. Hon har nyligen avslutat sitt kandidatprojekt om hur vi i framtiden ska kunna producera mer mat med färre resurser.
– Jag blev intresserad av lantbrukaren som person och av mötet mellan gamla traditioner och nytänkande teknik. I samtalen med bönderna hittade jag perspektiv som bidrog till att projektet landade i en anpassning av lantbrukarnas rådande teknik för ett mer varierat odlande, säger Helena Hägg. Under projektets gång blev det tydligt för Helena Hägg att vi människor ofta strävar mot samma mål, men har olika sätt att nå dit.
– Vad jag från början trodde var lantbrukarens ”problem” blev efter alla möten istället ett bevis på ett allmängiltigt och ytterst mänskligt dilemma – att vi så ofta har olika ord för saker och att vi därför inte förstår varandra. Kanske det låter som en enkel lärdom, men för mig tog det tre år och rätt många mindre lyckade projekt på skolan för att inse. En stor del av utbildningen går ut på just detta – att göra fel för att kanske till slut hitta rätt.
Designer är något man både är och gör
Industridesignskolan har funnits i sin nuvarande form sedan början av 2000-talet med Claus-Christian Eckhardt som verksamhetschef. Före rekryteringen till Lunds universitet hade han en mångårig karriär inom industrin, bland annat som chefsdesigner på Bosch._– Jag är fortfarande designer även om jag inte arbetar på samma sätt nu som tidigare, och ibland saknar jag den klassiska designverksamheten jag ledde på Bosch. Men som skolchef för Industridesignskolan får jag å andra sidan kombinera det bästa av två världar – akademisk frihet i nära relation till näringsliv och industri.
Att vara designer är inte bara en yrkestitel. Både Claus-Christian Eckhardt och Helena Hägg beskriver design som en filosofi, en identitet och något man både är och gör.
– Ofta låter det som att designern är ett ensamt kreativt geni, men design skapas i relationer och i förhållandet till andra. Under utbildningen tränas vi i att samarbeta på ett sätt som jag tror är ganska unikt jämfört med många andra utbildningar. Detta är en av de svåraste, men också finaste erfarenheterna jag tar med mig från Industridesignskolan, säger Helena Hägg, som nu lämnat skolan för att ta steget ut i arbetslivet. Hon hoppas att donationen leder till mer praktik under utbildningen och ännu starkare koppling till arbetslivet och forskningen.
IKEA Foundation: www.ikeafoundation.org/stories/why-were-supporting-a-new-generation-of-designers/