Lärorik lek. Ungefär så kan fortbildningsdagen beskrivas när tiotalet lärare från främst Skåne samlas på lekplatsen i Stadsparken i Lund för att lära sig mer om fysik.
Begrepp som massa och betydelsen av hur massan är fördelad går att begripa med hjälp av några bollar och kulor som släpps i en rutschbana. Tyngdkraften åskådliggörs när föremål släpps från en klätterställning. Gungorna är nästan oslagbara för den som vill tydliggöra begrepp som acceleration och g-kraft, eller för den delen hur lägesenergi omvandlas till rörelseenergi.
Släpp en gunga och stå kvar när den pendlar tillbaka. Sandra Bjernetun från Säbyholms Montessoriskola i Landskrona testade och vågade stå kvar utan att skada hakan.Ann-Marie Pendrill, professor vid Nationellt resurscentrum för fysik i Lund har tagit fram programmet för lekplatsfysik. Under en förmiddag blir lekplatsen i Stadsparken en experimentverkstad där lärare undersöker fysikens lagar. Sandra Bjernetun från Säbyholms Montessoriskola i Landskrona är en av dem.
– Det går att visa en massa fysikaliska krafter på en lekplats. När barn ser det blir de intresserade och då kan vi prata med åtta-nioåringar om ganska svåra begrepp som acceleration och tyngdkraft, berättar hon.
Lärarfortbildningsdagen anordnas sedan 2014 av Naturvetenskapliga fakulteten tillsammans med Kommunförbundet Skåne. Grundtanken är att lärare i grundskolan och gymnasiet ska inspireras och få konkreta övningar, laborationer och fältexkursioner som de kan använda i sin undervisning. I år arrangerades bortåt 20 olika aktiviteter där lekplatsfysik var en av dem.
Text & foto: Jan Olsson