Lunds Fernströmspris för forskning som förbättrar behandling av hjärtsjukdom

bild på Alexandru Schiopu, årets pristagare av Eric K. Fernströms pris till yngre framgångsrik forskare vid Lunds universitet 2021. Foto.
– Det är väldigt hedrande och uppmuntrande att andra tycker att min forskning är betydelsefull, säger Alexandru Schiopu, årets pristagare av Eric K. Fernströms pris till yngre framgångsrik forskare vid Lunds universitet 2021. Foto: Tove Smeds

Årets Eric K. Fernströms pris till yngre, särskilt lovande och framgångsrika forskare vid Lunds universitet tilldelas i år Alexandru Schiopu, docent i kardiologi. Han får utmärkelsen och priset på 80 000 kronor för sin framstående forskning om immunsystemets roll vid hjärtsjukdom.

Motivering till priset:

"För hans framstående forskning om immunsystemets roll vid hjärtsjukdom, vilken på ett föredömligt sätt kombinerar grundforskning med forskning på patienter, och som på sikt kan förbättra behandling av hjärtinfarkt, myokardit och sepsis."

Alexandru Schiopu är docent i kardiologi vid Lunds universitet samt överläkare i internmedicin vid Skånes universitetssjukhus och har forskat under snart tjugo års tid. Hans forskning är translationell, vilket innebär att resultaten från den experimentella forskningen i labbet på bland annat celler och molekyler kan överföras till sjukvården.

Ett av hans forskningsspår handlar om att förbättra hjärtfunktionen för de som drabbas av akut hjärtinfarkt, hjärtmuskelinflammation (myokardit) eller svår sepsis. Här behövs mer kunskap om immunsystemet roll och Alexandru Schiopu är framför allt intresserad av calprotectin, ett protein som är involverat både i hjärtats inflammation och läkning. Här är balansen mellan processerna viktiga. Utan inflammation kommer nämligen inte reparationen äga rum.

– Inflammationen behövs för att kroppens immunceller ska kunna ta sig till och reparera skadan i hjärtat. Använder man för mycket antiinflammatorisk behandling kan det därför ge negativa effekter. Men för hög grad av inflammation kan skada hjärtmuskeln. Proteinet vi forskar på frisätts i hög grad vid sjukdomar som orsakar inflammatorisk skada i hjärtat och vi undersöker om behandling med en molekyl som hämmar calprotectins funktion, administrerad vid rätt tidpunkt, kan förbättra hjärtfunktionen hos de som drabbas.

En viktig fråga att besvara är om och när en patient borde få denna inflammationsdämpande behandling. Ett annat av Alexandru Schiopu forskningsspår handlar därför om att hitta signalämnen i blodet som kan visa sjukdomsprogressionen hos patienter som drabbas av hjärtinfarkt eller svåra infektioner.

– Det kan hjälpa oss att identifiera de patienter som har överdriven inflammation och hjärtskada och som skulle ha störst nytta av vår behandling.

Vad hoppas du att din forskning ska leda till?

– Jag har alltid drivits av att hitta lösningar på kliniska problem och av att kunna nå fram till behandlingar som hjälper personer som drabbas av kardiovaskulär sjukdom. Min dröm är att etablera en behandling mot inflammation vid hjärtsjukdom som kan förbättra hjärtfunktionen och överlevnaden, och öka patienternas livskvalitet.

Om Alexandru Schiopu

Alexandru Schiopu är docent i kardiologi vid Lunds universitet samt överläkare i internmedicin på Skånes universitetssjukhus och tilldelas Eric K. Fernströms pris till yngre, särskilt lovande och framgångsrika forskare vid Lunds universitet.

Läser: ”No shortcuts to the top” av Ed Viesturs, ”Into thin air” av Jon Krakauer
Ser: Stand-up komedi, serier
Gör: Spelar tennis och padel, hikar, reser
Vill: Att denna behandling (se artikel) ska komma någon dag till nytta för patienter

Länk till hans profil i Forskningsportalen

Eric K. Fernströms Stiftelse - prisutdelning

Eric K. Fernströms Stiftelse delar varje år ut dels ett nordiskt pris till en medicinsk forskare från något av de nordiska länderna, dels lokala priser till yngre framgångsrika forskare vid medicinska fakulteter i Sverige. Det Nordiska Priset har en prissumma på en miljon kronor och offentliggörs den 5 oktober. Länk till mer information om Eric K. Fernströms Stiftelse.

Forskningens dag 2021

Priserna delas ut vid det populärvetenskapliga arrangemanget Forskningens dag den 10 november i Lund, som i år har temat "Hajp eller hjälp? Vad kan AI göra för vår hälsa?". Länk till programmet för Forskningens dag 2021.

Kontakt

Alexandru Schiopu, docent i kardiologi vid Lunds universitet och överläkare i internmedicin på Skånes universitetssjukhus, alexandru.schiopu@med.lu.se