Många söker till Campus Helsingborg

Antalet sökande till något av Campus Helsingborg program med start hösten 2021 uppgår till 8800. Det är 700 fler antal sökande än i fjor.

När möjligheten att söka till en universitetsutbildning stängde den 15 april hade 8810 personer sökt någon av programmen på Campus Helsingborg. Motsvarande siffra föregående år var 8105.

– Det här är enormt glädjande för oss. Vi har unika utbildningar som ligger helt rätt i tiden, säger Charlotta Johnsson, rektor på Campus Helsingborg.

Anledningarna till att fler och fler söker sig till Lunds universitets filial i norr kan vara flera. Drygt 419 000 personer hade enligt UHR sökt till universitetsstudier med start höstterminen 2021, vilket är rekord. Det är med andra ord ovanligt många som vill studera på något av landets universitet.

–Vi här på Campus har gjort många kommunikativa insatser för att visa upp våra utbildningar och inte minst fördelarna med att studera här. Jag vågar tro att det också kan spela in, säger Charlotta Johnsson,  rektor för Campus Helsingborg.

Flest sökande hade socionomprogrammet dit 2022 personer sökt. Programmet Logistics service Management hade 695 sökande vilket var en ökning mot i fjor då 432 personer sökte samma program.

Totalt antal sökande 2021

• Strategisk kommunikation 561