Närmare 29 miljoner kronor till barnonkologisk forskning

byggnadsbild forum medicum. foto.
Foto: Agata Garpenlind.

Under 2023 tilldelade Barncancerfonden 28 750 000 kronor till forskare vid Lunds universitet. Charlotta Böiers, är en av barncancerforskarna som fått ta del av miljonanslaget.

"Barncanceröverlevnaden har i Sverige, liksom i stora delar av västvärlden, under 2000-talet ökat till 85 procent, men flera stora utmaningar kvarstår. Dels finns fortfarande flera svårbehandlade cancerformer, dels drabbas så många som 7 av 10 barn av sena komplikationer orsakade av behandlingen och en tredjedel av dessa är riktigt allvarliga, till och med livshotande."

Det skriver Barncancerfonden i ett pressmeddelande i samband med att de annonserar årets forskningssatsningar som uppgår till totalt 125 miljoner kronor.

Charlotta Böiers är en av forskarna vid Lunds universitet som får anslag i 2023 års tilldelning.

Vad handlar din forskning om?

porträtt charlotta böiers. foto.
Charlotta Böiers. Foto: Åsa Hansdotter.

– Jag forskar på Akut lymfatisk leukemi (ALL) som är den vanligaste formen av cancer hos barn. Idag kan de allra flesta barn botas, men behandlingen är lång och besvärlig. Vissa grupper av leukemi har dock fortfarande en sämre prognos och de har ofta mutationer i en gen som kallas MLL, en typ av leukemi som vi fokuserar på. Min forskargrupp försöker förstå vad som sker innan sjukdomen bryter ut och hur denna aggressiva mutation påverkar olika celler i början på sjukdomsprocessen.

Ni undersöker vad som sker redan i fosterstadiet – varför då?

– De flesta mutationer hos barn med leukemi sker redan under fosterstadiet. Det kan ha att göra med hur vårt blodsystem bildas och är därför en del i förklaringen till varför barn drabbas så specifikt av ALL. Detta gör det mycket intressant för oss för att kunna förstå sjukdomsförloppet.

Vad betyder anslaget från Barncancerfonden?

– Det är helt centralt för att vi ska kunna genomföra vår forskning och finna svaren på dessa viktiga frågor. Om vi kan förstå dessa tidiga förändringar och sjukdomsförloppet i sin helhet, hoppas vi kunna hitta nya behandlingstrategier, med färre biverkningar och som mer specifikt angriper de sjuka cellerna. Målet är att bota alla barn som får ALL.

Pressmeddelande från Barncancerfonden

Totalt tretton forskningsprojekt vid Lunds universitet erhöll anslag från Barncancerfonden 2023.
Läs pressmeddelande