Ny kurs ges åtta gånger på ett år

Experimentlustan lyser igenom på olika sätt när EduLab initierar mikromeritkurser. Det kanske tydligaste exemplet är en fem­poängskurs i programspråket Python som ska ges åtta gånger på ett år i Lund med möjlighet till påbyggnad vid andra universitet.

Det har aldrig hänt att universitetet gett samma kurs åtta gånger på ett år. Men nu är det dags. Programspråket Python krävs för att utveckla och arbeta med bland annat AI, artificiell intelligens. ­Mikael Sundström och Sahar Valizadeh arbetar med EduLab och de räknar med att intresset är stort. Samtidigt är det ett risktagande att anordna kursen så många gånger i tät följd.

– Ingen institution skulle normalt våga ge en kurs åtta gånger på ett år utan att veta att det finns studenter, men nu kan Institutionen för datavetenskap pröva det med vår hjälp, säger Mikael Sundström.

Samarbete mellan lärosäten

Det är inte bara antalet starter på ett år som är unikt med mikromeriterna i ­Python. Tillsammans med universiteten i Uppsala och i Umeå ska EduLab på ett helt nytt sätt testa samverkan mellan flera lärosäten.

Den som har tagit Python-kursen vid LU länkas till en påbyggnadskurs vid Uppsala universitet. Den kursen ska ges fyra gånger per år och är också på fem högskolepoäng. Därefter finns en till påbyggnadskurs på fem poäng som ska ges i Umeå två gånger om året. Samtliga kurser är online.

– Det blir spännande att se om läro­säten kan samarbeta kring livslångt lärande på det här sättet. EduLab är ju en experimentverkstad, säger Mikael Sundström.