Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Postorderkataloger gjorde världen större

Paket i en stor hög på perrongen bredvid ett tåg i början av 1900-talet.
Tågperrongerna kunde vara fulla av paket som människor skickade efter under tidigt 1900-tal. Inte helt olikt de scener som det rapporterats om i årets julhandel.

Idag kan vi skicka efter allt vi vill ha genom att handla på nätet. Nu under årets stora konsumtionshögtid väntas dessutom denna postorderns arvtagare slå nya försäljningsrekord på grund av Corona. Men vad vet vi om postorderns barndom? Mediehistorikern Charlotte Nilsson har studerat ett av Sveriges tidigaste postorderföretag Åhlén & Holms kommunikation.

– Åhlén & Holm startade 1899 och hade vid 1900-talets början många 100-tals varor i sin postorderkatalog vilket kanske kan förvåna en. Precis som på Amazon idag kunde folk köpa allt och leverantörerna kom från länder över hela världen, berättar nydisputerade Charlotte Nilsson.

I sin avhandling En förbindelse med en större värld har hon genom att studera Åhlén & Holms postorderkataloger, agentmaterial och annonser visat att den tidiga postordern inte bara var ett sätt att köpa varor på distans utan också skolade in dåtidens människor i det nya konsumtionssamhället, förändrade människors föreställningsvärldar och drömmar samt satte dem i förbindelse med en värld utanför den egna byn.

Åhlén & Holms försäljning koncentrerade sig på landsbygden där den största delen av befolkningen bodde i det tidiga 1900-talets Sverige. Genom järnvägens utbyggnad över hela landet och postväsendets framväxt hade det blivit möjligt att nå denna nya marknad.

– Konsumtionssamhällets framväxt skedde alltså inte som man kan tro med de exklusiva varuhusen i städerna utan den riktiga utbildningen till konsument skedde på landsbygden. Dessutom var postordervarorna inte dyra, utan möjliga att köpa för människorna på landet som många gånger hade det knapert.

Åhlén & Holms jubileumskatalog 1899-1909.
Det lilla samhället Insjön i Dalarna blev med Åhlén & Holm ett nav för modern handel.

I början sålde företaget mest genom agenter som bodde på orten. Agenterna fick lära sig att tala för varorna, blev näringsidkare och kunde få handelsstipendium. Människor blev inkapslade i ett samhälle där konsumtion var naturligt. Att varor stod för något kul och spännande.

–  Jag blev förundrad över den stora mängden agenter. Det handlar om 80 000-90 000 namn jag funnit i agenthandlingarna. Då ska man också betänka att Åhlén & Holm inte var det enda postorderföretaget vid den här tiden, säger Charlotte Nilsson. För funktionsnedsatta, unga och gifta kvinnor som plötsligt fick möjlighet att arbeta och få en inkomst handlar postorderns historia också om frigörelse, fortsätter hon.

För att nå ut med postorderkatalogen annonserade företaget i tidningar, gjorde landsomfattande turnéer med flyguppvisningar, anordnade tävlingar och lottade ut årets Åhlén & Holm-bröllop där brudparet gifte sig på Skansen och fick varor till sitt nya hem.

I en för många ganska torftig miljö blev postorderkatalogen något positivt, något som berättade om framtiden, det moderna och om en större värld utanför deras lilla by. Människor kunde stanna kvar i sin by och samtidigt vara i kontakt med en ny värld av varor. En sorts nationell konsumtionsgemenskap tog form då Kiruna- och Ystadbon för första gången någonsin hade tillgång till samma varuutbud.

Uppslag ur Åhlén & Holms posterorderkatalog som visar skämtartiklar.
Redan den första katalogen från 1905 hade ett stort varuutbud, där alla i hushållet kunde finna något. Många upplevde det roligt att bläddra i katalogerna, men varorna i sig kunde också vara underhållande. Här ett uppslag med leksaker och skämtartiklar.

 – I den manliga arbetarlitteraturen kan man hitta postorderkatalogen som motiv, något att drömma sig bort genom. Den blir en symbol för barndomens längtan efter något mer, efter ett rikare liv även intellektuellt, berättar Charlotte Nilsson

Det är också spännande att se hur postorderkatalogen blev en del av vardagen, hemmet och familjen, precis som den nyss nedlagda IKEA-katalogen blev för senare generationer. Det tidiga 1900-talets postorderkatalog la grunden för konsumtionssamhällets tidsuppfattning baserad på att den kom ut med nya varor för säsongen. I ett samhälle som inte var så rikt och människor hade för vana att spara på saker hängde den med länge.

– Jag har funnit berättelser om hur postorderkatalogen återanvändes. Barn klippte ut klippdockor och den användes som förströelselitteratur på toaletten för att till slut bli dasspapper, avslutar Charlotte Nilsson.

 

Kontaktuppgifter och mer information om Charlotte Nilssons forskning

Till avhandlingen En förbindelse med en större värld

Framsidan av avhandlingen En förbindelse med en större värld.
För det tidiga 1900-talets svenska landsbygdsbefolkning var postorder lika mycket ett sätt att komma i kontakt med en större värld som att handla varor. Bilden: Avhandlingens framsida.

Fakta Åhlén & Holm

  • Startade 1899 i Insjön i Dalarna.
  • Regelbunden katalogutgivning började 1905.
  • En försäljningssuccé var vykort som var oerhört populärt att snabbkommunicera med, byta och samla. Företaget saluförde 9 miljoner vykort år 1909
  • Sista postorderkatalogen kom ut 1961. Expressen skrev om ”sorg i folkhemmet” då ”Drömboken” därmed gick i graven.
  • Under 1930-talet öppnade företaget lågprisvaruhuset Tempo i många svenska städer. År 1985 bytte varuhusen namn till Åhléns.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.