Pressinbjudan: Från EU till dig – en talk show

Bild på poster

Kom och diskutera EU med Europaparlamentariker och experter under en kväll med Europapolitik i fokus. Europa direkt, Europaparlamentet, Utrikespolitiska föreningen och Lunds universitet bjuder in till en kväll med aktuella frågor inom EU.

Kvällens samtal leds av Björn Kjellström från Europaparlamentet och kommer att kretsa kring teman som miljö, klimat, Brexit, säkerhetspolitik och öppenhet/transparens. Publiken bjuds in till att ställa frågor under kvällens olika samtal.

Kvällens medverkande är:

• Alice Bah Kuhnke (MP), Europaparlamentariker
  • Fredrick Federley (C), Europaparlamentariker
  • Maria Strömvik, biträdande föreståndare för Centrum för europaforskning vid Lunds universitet
  • Annika Wäppling Korzinek, ställföreträdande chef för representationen, EU-kommissionen

När: 5 december 17:30-19:00

Var: Universitetshusets aula, Paradisgatan 2, Lund

För mer information se: http://europadirektsydskane.se/talkshow

För den som inte har möjlighet att närvara kommer arrangemanget även att livestreamas: https://www.facebook.com/Europaparlamentet. Programmet hålls på engelska.

Arrangörer tillsammans med Lunds universitet

Europaparlamentet är Europeiska unionens direktvalda lagstiftande församling som består av 751 ledamöter. Tillsammans med rådet har det makten att anta och ändra lagstiftningsförslag och att besluta om EU-budgeten. Det övervakar även kommissionens och andra EU-organs verksamhet och samarbetar med nationella parlament ute i medlemsländerna för att få reda på deras synpunkter.

Europa Direkt är EU-kommissionens lokala mötesplats för information om EU, dess organisation, prioriteringar, politik och finansieringsmöjligheter. De svarar på frågor om EU, guidar dig rätt bland EU-programmen, EU:s regelverk samt arrangerar aktiviteter och evenemang. Europa Direkt Sydskåne, Europa Direkt Hässleholm och Europa Direkt Nordväst drivs i samverkan mellan Skånska kommuner och EU-kommissionen.

Utrikespolitiska föreningen (UPF) är en religiöst och politiskt obunden studentförening med syfte att främja debatt kring internationella frågor och höja Lundastudenters medvetenhet om omvärlden.

Kontakt

För media: Det kommer att finnas möjlighet för media att träffa arrangörer och deltagare kl. 17:00-17:15 i Universitetshuset. Pressplatser finns tillgängliga i Universitetsaulan under talkshowen. Anmäl dig till Dilshoda Mustafaeva, Utrikespolitiska föreningen, dilshoda.mustafaeva@upflund.se

För övriga pressfrågor kontakta Lia Sandberg, verksamhetsledare, Europa Direkt Sydskåne, Lia.Sandberg@sjobo.se, 0734 – 24 26 93