Samhällsvetare startar nytt metodcentrum för alla

Flera personer i en föreläsningssal. Foto.
Nils Gustavsson, Mikael Johansson, Lisa Flower, Åsa Lundqvist, Mia ­Liinason, ­Philippe Goldin, Robert Klemmensen och Katarina Jacobsson vid invigningen av det nya metod­centrumet. Foto: Ulrika Oredsson

I november invigdes Samhällsveten­skapliga fakultetens – och hela universitetets – nya metodcentrum.
– Det här projektet har blivit så otroligt positivt mottaget, säger Åsa Lundqvist, professor i sociologi som har lett satsningen.

Det var i kölvattnet av RQ20, den återkommande stora genomlysningen av universitetets forskning, som ett samhällsvetenskapligt metodcentrum började ta form. Åsa Lundqvist fick i uppdrag att leda utformningen och började med att snegla på förebilder vid andra universitet.

– Det finns flera framgångsrika metodcentrum som vi inspirerats av. Däremot hittade vi ingen motsvarighet med samma breda anslag som det metodcentrum som vi har velat ha i Lund, säger hon.

Centrum på fyra ben

Det nya centrumet står på fyra ben och under invigningen presenterade sig koordinatorerna. Psykologen Mikael Johansson blir kontaktperson för forskare som vill utveckla eller förkovra sig inom experimentella metoder, sociologen Lisa Flower håller samman det kvalitativa metodlabbet, statsvetaren Robert Klemmensen är koordinator för de som vill samarbeta kring så kallad ”computational social science” och Nils Gustavsson, statsvetare och forskare i strategisk kommunikation, håller i metodkurser för kompetensutveckling.

Alla fakulteter välkomna

Åsa Lundqvist poängterade att metodcentrumet ska vara ett inkluderande ställe för möten och förkovring, och att verksamheten inte bara riktar sig till samhällsvetare.

– Forskare från alla fakulteter som vill vara med och utveckla metoder är välkomna.

Under första tiden är Åsa Lundqvist före­ståndare, tills en permanent före­ståndare har rekryterats. Denne ska vara en professor med stort engagemang i metodfrågor och vilja att arbeta med alla institutioner.

Finns det någon metod som Lunds samhällsvetare utmärker sig inom?

– Vi är ledande inom vissa områden som etnografisk forskning, sam­tidigt som vi har företrädare för i princip alla samhällsvetenskapliga metoder. Det ger förutsättningar för nya och kanske oväntade samarbeten.

Panelsamtal om AI i forskningen

För att illustrera detta ordnades under invigningen en panel där fyra forskare samtalade om hur de studerar eller använder AI i sin forskning.  Panelen svarade också på vad som behövs för att centrumet ska bli den kreativa samlingspunkt man hoppas på.

– It is all about the coffee machine, sa Robert Klemmensen och refererade till det kända faktum att det är vid möten i fikarum som många geniala idéer uppstår.

Detta är något man verkar ha tagit fasta på. Skrivretreater, metodcaféer, metodkonferenser, kurser, seminarier och workshops kommer att anordnas i centrumets regi. De flesta aktiviteterna hålls i Gamla kirurgen. Programmet finns på Samhällsvetenskapliga fakultetens webb.