Soo-hyun Lee först ut att disputera från Forskarskolan Agenda 2030

Man i äldre stadsmiljö med fler personer i bakgrunden. Foto.
Soo-hyun Lee är den första av Forskarskolan Agenda 2030:s doktorander som nu kan titulera sig doktor. I bakgrunden syns vänner ur forskarskolan. Foto: Sara Håkansson

Soo-hyun Lee har studerat på tre kontinenter, arbetat för en handfull FN-organisationer, varit konsult åt megakoncerner och drivit eget företag. Nu är han den första av Forskarskolan Agenda 2030:s doktorander att disputera. Allt startade i Sydkorea där hans mamma var leksaksuppfinnare, men fick sin framgångsrika idé stulen av en mäktig amerikansk leksakstillverkare.
– Jag tillbringade många timmar i domstol som barn. Det var inte lätt för en asiatisk kvinna att processa mot ett amerikanskt storföretag, säger Soo-hyun Lee, som senare valde juridikens bana.

Forskarskolan Agenda 2030 initierades på Lunds universitet år 2018. Då beslöt universitetsledningen att satsa på tvärvetenskaplig forskning för att möta dagens samhälleliga utmaningar, med fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling. Sjutton doktorander, som representerar samtliga fakulteter, antogs året därpå.

Hösten 2019 gick därför flyttlasset för Soo-hyun Lee från tiomiljonersstaden Seoul i Sydkorea till en lägenhet i Malmö och en doktorandtjänst vid Lunds universitet. Han hade redan påbörjat doktorandstudier i England några år tidigare, men avbrutit dem för att arbeta i den privata sektorn. Soo-hyun Lee var bland annat konsult åt ett av Sydkoreas största konglomerat och åt landets regering gällande industriella relationer till Japan. Han startade även ett rådgivningsföretag för att hjälpa koreanska företag med utländska investeringar.

Forskarskolan fick honom att återvända till forskningen

Doktorandutlysningen från Forskarskolan Agenda 2030 fick honom intresserad av att ta upp forskarstudierna igen. Soo-hyun Lee hade parallellt med sina andra uppdrag arbetat i flera år för FN-organisationer såsom UN Office of Legal Affairs. Forskarskolan Agenda 2030, med sin tvärvetenskapliga inriktning med fokus på hållbarhet, passade honom som handen i handsken. Dessutom gav Lunds universitet honom chansen att tillgodoräkna sig det doktorandarbete han redan hade påbörjat i England.

– Jag kunde lösa två problem samtidigt och det var lockande att få interagera med människor från olika discipliner. Hade det inte varit för forskarskolan hade jag faktiskt inte återupptagit mina studier. Den var avgörande, säger Soo-hyun Lee.

Han beskriver framför allt den första tiden i forskarskolan som extremt värdefull, när alla doktorander var nya och byggde upp verksamheten tillsammans. De delade intresset för hållbar utveckling, han fick stor frihet i att utforma sitt forskningsämne och han ger också forskningsresurserna vid universitetet högsta betyg. Att tillhöra en forskarskola ger också sociala fördelar.

– Jag har alltid sett Agenda 2030 som en viktig tillhörighet. Att doktorera är ett tämligen ensamt arbete och det blev extra tydligt under pandemin. De nära relationer jag har byggt upp genom forskarskolan har betytt otroligt mycket.

Forskarskolan har utöver interdisciplinära kurser anordnat exempelvis doktorandkonferenser, workshoppar och studiebesök såsom till UN City i Köpenhamn.

Kombinerar juridik, ekonomi och hållbarhet

För Soo-hyuns del föddes intresset för hållbar utveckling, ekonomi och juridik under uppväxtåren i Sydkorea. I slutet på 1990-talet stod landet på randen till bankrutt, med massavskedanden och stor ekonomisk turbulens efter kontroversiella nyliberala lagreformer. Dessförinnan hade Soo-hyun Lees mamma, som var uppfinnare av leksaker, blivit bestulen på en av sina bästa innovationer i form av ett populärt bollspel. Idén masskopierades av ett stort amerikanskt leksaksföretag och Soo-hyun tillbringade mycket tid i rättegångssalar där hans mamma kämpade för upprättelse.

Med tiden blev intresset för juridik och hållbarhet större.

– Vår miljö är inte i gott skick, den är exploaterad av företag som inte är särskilt intresserade av hållbarhetsfrågor. Kombinationen av juridik, ekonomi och hållbarhet kändes allt viktigare för mig.

Nu är Soo-hyun Lee den första av forskarskolans doktorander att disputera. I förra veckan försvarade han framgångsrikt sin doktorsavhandling ”Right to Regulate for Sustainable Development in International Investment Law: The Challenge of Incomplete Assessments, Promise of Sustainable Investment, and need for Reserved Optimism” vid den juridiska fakulteten. Där visar Soo-hyun hur internationell investeringsrätt skulle kunna spela en kraftfull roll för att främja hållbar utveckling.

Och det stannar inte vid det. Nu har han rest vidare till Tokyo för fortsatt forskning.

– Jag står vid ett vägskäl, om jag ska satsa på en akademisk forskartjänst eller om jag ska arbeta för det offentliga, såsom FN. Oavsett vad det blir kommer jag på något sätt att fortsätta arbetet med internationell investeringsrätt och hållbar utveckling. Och jag återvänder gärna till Lunds universitet om jag får möjlighet.

Om Forskarskolan Agenda 2030

Forskarskolan Agenda 2030:s första 17 doktorander påbörjade sina tjänster under hösten 2019 och våren 2020. Under 2022 tillkom ytterligare 13 doktorander. De har olika bakgrunder och tillhör utöver forskarskolan även sina respektive fakulteter. Samtliga universitetsfakulteter ingår, från Teaterhögskolan till Lunds Tekniska Högskola.

Forskningsprojekten varierar stort, från forskning om hållbara transporter och religiösa ritualer till hur boskapsuppfödning i Amazonas driver på avskogningen. Alla projekt är relaterade till FN:s mål globala mål för hållbar utveckling.

Utöver doktoranderna finns även ett Agenda 2030-program för postdoktorer.

Forskarskolan Agenda 2030:s webbplats (på engelska) - sustainability.lu.se