Tips för en smidigare återgång till arbetsplatsen

Man vid mur.
Det finns en hel del att tänka på när vi ska tillbaka till våra arbetsplatser, menar huvudskyddsombudet Johan Alexon. Foto: Maria Lindh

Johan Alexon, huvudskyddsombud för gemensamma förvaltningen, vänder sig till chefer och medarbetare inför att vi kommer tillbaka till våra kontor.

Respektera att vi är olika med olika ­förutsättningar. Det syns inte på utsidan om man är riskgrupp, eller orolig för sig själv eller ­någon anhörig. Ta hänsyn till dem som inte känner sig helt ­bekväma med att vara tillbaka på arbetsplatsen.

Var beredd på att lära känna din arbetsgrupp på nytt. Det är inte samma arbetsgrupp som du kommer tillbaka till som du lämnade. Nya medarbetare kan ha tillkommit och andra slutat. Vi har blivit äldre, många har påverkats av pandemin på sätt som förändrat oss. Ha tålamod och ge det tid att lära känna dina kollegor på nytt.

Låt lite ”akademisk frihet” spilla över på TA-personalen. Pandemitiden har visat att även den administrativa personalen kan sköta sina arbetsuppgifter på distans. Ta tillfället i akt och inför flexibla arbetstider och bli därigenom en attraktivare arbetsgivare som både kan behålla medarbetare och kan locka unga duktiga administrativa krafter till universitetet.

Möt upp de nya behoven och ta med det goda från pandemin. Många har skaffat sig nya vanor, till exempel ställt bilen och cyklar till jobbet. Se till, som arbetsgivare, att det finns ordentliga cykelställ och ­generellt goda möjligheter att behålla en sundare livsstil. Ersätt onödiga resor och möten som kräver tid för förflyttning med digitala möten.

Det är en rättighet med trygghet på jobbet. Din chef är ansvarig för till exempel att handsprit finns tillgängligt och att rekommenderade ­avstånd hålls. Men varje medarbetare har också eget ansvar och situationen är ny. Så ha tålamod och ibland får man helt enkelt gilla läget.