Universitetet samarbetar om populär kurs i Python

Datorskärm. Foto.
Foto: Markus Spiske/Unsplash

En mikromeritkurs i programspråket Python har varit den mest sökta fristående kursen vid Lunds universitet i höst och den tredje mest sökta fristående kursen i Sverige.

Kursen är unik på mer än ett sätt: den ska ges åtta gånger per år i Lund och har lett till ett samarbete på kursnivå mellan tre svenska universitet. Och fler är på gång.

– Vad jag vet så är det första gången ­flera universitet samarbetar om en kurs, ­säger ­Mikael Sundström, som arbetar med ­EduLab och satsningen på livslångt lärande.

Bygger på i Uppsla och Umeå

Onlinekursen på fem poäng i Python ska ges fyra gånger per termin i Lund med början till våren. Kursen är på halvfart och på engelska. När ansökningstiden gick ut hade 1 390 ansökningar kommit in till vårens fyra kurstillfällen och totalt 80 platser. Var fjärde sökande är 40 år eller äldre.

Efter fempoängskursen i Lund finns en fortsättningskurs som anordnas två gånger per termin vid Uppsala universitet. Den som gått den kan fortsätta med ytterligare en påbyggnadskurs i Umeå.

Fler universitet på gång

Enligt Mikael Sundström har Linköpings universitet planer på en till fortsättningskurs efter kursen i Umeå.

– Dessutom är det i stort sett klart att ­Luleå universitet ska spegla Pythonkurserna i Lund och Uppsala, säger Mikael Sundström.

Programspråket Python behövs bland annat för att utveckla AI. Tanken med digitala mikromeritkurser är att yrkesverksamma ska ha möjlighet att vidareutbilda sig vid sidan av arbetet.