Utbildning av lärarna ska få fart på e-lärandet

Hur ska universitet göra för att vara i framkant inom e-lärande? En ny utredning visar att bättre samverkan mellan de digitala plattformarna, samt utbildning av lärare i hur man kan använda digital undervisning för att förbättra studenters lärande är steg i rätt riktning.

Det är Centre for Educational Development, CED, som har gjort utredningen om e-lärande och de arrangerade ett visionsseminarium för lärare och studenter som skulle få ta del av några av de bästa möjligheterna med det digitala lärandet. Prorektor Eva Wiberg inledde seminariet.

– Vi har tappat fart inom området de senaste åren, men det finns mycket vi kan göra för att bli bättre. Inom de närmsta åren ska vi vara på toppen, säger hon.

Enligt CED:s utredning är det en ojämn utveckling när det gäller användandet av e-lärande, samtidigt som det handlar om i vilken utsträckning lärarna har möjlighet, kompetens och intresse för att föra in mer digitalisering i undervisningen.

– Lunds universitet har arbetat väldigt decentraliserat inom utbildningen. Vi har digitala plattformar, men det finns för lite kunskap om dem. Nu har utvecklingen kommit så långt, att det inte går att bara arbeta genom eldsjälarna. Alla måste få tillgång till verktygen och få stöd i att upptäcka att undervisningen kan bli bättre med e-lärande säger Åsa Lindberg-Sand.

Hon är avdelningschef på CED och är projektledare för den utredning som har gjorts. Hon menar att det behövs flera steg av åtgärder för att universitetet ska vara i framkant när det gäller e-lärande.

– Tekniken finns redan där. Det viktigaste är att samordna och skapa samverkan med de digitala verktyg som det redan finns tillgång till, som LUVIT och Moodle. Dess-utom måste lärarna utbildas för att verkligen kunna utnyttja de pedagogiska fördelarna, säger Åsa Lindberg-Sand.

Just samtalen om lärarnas roll utvecklades till en av visionsseminariets mest livliga diskussioner. Enligt CED:s utredning så är ungefär hälften av lärarna mycket angelägna om att få bättre förutsättningar för e-lärande, samtidigt som en stor grupp lärare inte tror att e-lärande medför bättre kvalitet i utbildningen.

– En anledning till att vi anordnade visionsseminariet var för att visa några godbitar med e-lärande och hur bra det kan bli.

En av dessa godbitar handlade om att ”flippa klassrummet”. En modell som kan främjas av just nyttjandet av e-lärande och digitalisering.

– Att ”flippa klassrummet” innebär att studenterna redan i förhand förbereder sig på kommande föreläsningar och diskussioner. Problemet med det har varit att väldigt få studenter är intresserade av att läsa i läroboken innan själva föreläsningen, säger Mikael Sundström som är universitetslektor på Statsvetenskapliga institutionen och som själv har skrivit i en lärobok i e-bokform.

Genom e-boken kan man integrera mer innehåll än enbart texten. Till exempel kan man använda sig av ljud- och videofiler.

– Det vi har sett är att studenterna är väldigt intresserade av de här integrerade inslagen. Man skummar genom texten, men lägger inte så stor vikt vid den. Varje gång studenten kom till en länk med en film eller ett ljudklipp så stannade man upp och klickade på den.

Nu när utredningen är färdig har man föreslagit en handlingsplan om policy som universitetet ska ta ställning till.

Fredrik Bröndum