Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Daniel Bunte Lindblom

alumn från Service Management
Jag valde att läsa service management då det kändes som en bred utbildning som kunde förbereda mig med teoretisk kunskap som gäller i alla organisationer. Alltså en del ekonomi, en del organisation och en del ledarskap.

Vad gör du i din roll?

I korta drag jobbar jag med planeringar av ombyggnationer, vad vi ska sälja och hur vi ska sälja genom prognosarbete och säljstyrning. Tillsammans med mina kollegor försöker jag ständigt utveckla våra arbetssätt och möta våra kunder ännu bättre. Den delen handlar mycket om att skapa rätt förutsättningar för verksamheten och för våra medarbetare att möta varje kund efter dennes behov. På Ikea finns alla kunder, det är ingen avgränsning till specifika kundsegment.


Hur fick du jobbet?

Jag började på Ikea sommaren efter examen som säljare på vardagsrum efter en gruppintervju. På hösten fick jag möjlighet att börja jobba på köksavdelningen och gick in i rollen som gruppchef under våren efter årsskiftet. Den rollen fick jag genom intervjuer, jag fick presentera potentiella lösningar på ett case och jag gjorde även en personlighetstest. Mycket av intervjuerna handlade om vem jag var, mina tidigare erfarenheter och hur jag såg på ledarskap och på rollen.

  

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Med tanke på att min roll ofta handlar om att involvera flera olika funktioner och kollegor i olika projekt är kommunikation och planering viktigt. På Ikea händer det saker hela tiden vilket ibland är en utmaning när vi är så många som är involverade i samma projekt, det går inte alltid som man tänkt eller planerat. Det är också det som är roligt i rollen, att man ibland måste omvärdera och hitta nya lösningar och att den ena dagen inte är den andra lik.


Varför valde du att läsa service management och inriktningen retail?

Jag valde att läsa service management då det kändes som en bred utbildning som kunde förbereda mig med teoretisk kunskap som gäller i alla organisationer. Alltså en del ekonomi, en del organisation och en del ledarskap. Retail valde jag av anledningen att den inriktningen kändes bredast. Av de inriktningar som fanns stämde retail också bäst överens med inom vilken bransch jag i framtiden kunde tänka mig att jobba.


Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Idag jobbar jag ju med försäljning inom detaljhandeln vilket är något som inte minst inriktningskurserna handlade om. Detta har hjälpt mig att snabbare förstå olika processer och varför vi gör på ett visst sätt. Att anlägga ett kundperspektiv var något som ofta förekom under utbildningen. Det försöker jag alltid utgå ifrån vid beslut eller förändringar i verksamheten. Att hela tiden jobba för att addera värde för kunden är helt klart ett framgångsrecept, dels för businessen, dels för kunden. 

 

På vilket sätt har utbildningen förberett dig för en ledande roll?

Jag upplevde att utbildningen innefattade mycket grupparbeten, caselösningar och praktiska exempel, något man aldrig kan få för lite av om man ser till yrkeslivet. I dessa format tvingas man kommunicera, kompromissa, förhandla fram och hitta lösningar tillsammans med andra. Något som jag tror att de flesta yrken kräver.  

 

Hur ska man tänka om man funderar på om utbildningen passar mig?

Jag tror det är viktigt att vara medveten om att desto mer man själv lägger in, desto mer får man ut. Klyschigt men sant. Det finns många, rent teoretiskt, tuffare utbildningar som säkert passar många. För mig har det alltid varit mer utvecklande att få möjligheten att reflektera, analysera och problematisera på ett bredare plan, gärna tillsammans med andra. Där svaret inte alltid är givet, svart eller vitt. Och det tycker jag att utbildningen kännetecknas av.


Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Mitt tips är att gå på så många föreläsningar som möjligt och aktivt lyssna. Det hjälpte mig att sortera i litteraturen och sedan inför tentor att fokusera på de viktigare delarna.

 

Daniel Bunte Lindblom

Namn: Daniel Bunte Lindblom

Befattning: Team Leader kitchen & dining dep.

Läste: Service management, inriktning retail

Organisation: Ikea

Examensår: 2017

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen