Ulrika, manager i Zürich
Har läst programmet Service Management, inriktning Retail
Utbildningen ökade min allmänbildning och mitt självförtroende. Grupparbetena inom utbildningen var en bra förberedelse för arbetslivet där jag nu på daglig basis arbetar i grupp med olika människor.
Vad innebär ditt jobb?
Mitt team förser alla olika team inom EF Travel (EF’s interna resebyrå) med rapporter (alltfrån komplexa, finansiella rapporter till mer operationella rapporter), applikationer och processer som ämnar att stödja våra användare i sitt dagliga beslutsfattande. Som manager har jag ett personalansvar för teamet med allt vad det innebär. Utöver detta spenderar jag större delen av min arbetstid tillsammans med våra användare i syfte att analysera deras rapporteringsbehov. Denna del av min tjänst är väldigt analytisk och ställer stora krav på min organisationsförmåga. Då våra användare är baserade runt om i världen (Kina, Indien, Canada, USA och Schweiz) sker mycket av kommunikationen via e-mail och telefon, men jobbet innebär också en del resande.
Vad är det bästa med jobbet?
Det absolut bästa med mitt jobb är variationen av arbetsuppgifter, den ena dagen är aldrig den andra lik. Det är också otroligt givande och lärorikt att få arbeta med människor från olika länder, kulturer och bakgrunder. Att jobba inom IT branschen på ett företag inom resebranschen ger mig också inblick i två totalt olika världar och jag utökar mina kunskaper inom båda branscherna varje dag.
Berätta om din ”jobbresa” från examen till idag?
Under utbildningen var jag på en utbytestermin i Australien och när jag kom hem kände jag att jag ville söka mig utomlands igen efter examen. Däremot var jag inte helt säker på vad jag ville göra. På Service Managements facebooksida såg jag ett inlägg om att EF sökte folk till tjänsten som Airline Inventory Manager, på deras kontor i Schweiz. För mig lät det som ett drömjobb, även om jag aldrig tänkt tanken att flytta till just Schweiz. Men jag tänkte ”varför inte?”. Jag sökte tjänsten mest på skoj, men trodde aldrig att det skulle bli något utan såg det mer som en chans att börja jobba på mitt CV. Jag gick vidare och vidare i ansökningsprocessen och till slut blev jag erbjuden tjänsten. En vecka efter examen flyttade jag ner och började jobba.
Jag är fortfarande kvar på EF i Zürich, men tjänsten jag har nu är min fjärde sedan jag började. Efter två år blev jag befodrad till Assistant Manager inom mitt dåvarande team och efter ett tag fick jag förfrågan om att byta från min operationella roll och istället flytta till ett team inom IT och börja jobba som Product Owner för ett Business Intelligence team. För ett tag sedan tog jag över tjänsten som manager för Business Intelligence teamet.
Har utbildningen gett dig bra verktyg för ditt nuvarande jobb?
Utbildningen ökade min allmänbildning och mitt självförtroende. Grupparbetena inom utbildningen var en bra förberedelse för arbetslivet där jag nu på daglig basis arbetar i grupp med olika människor. Utbildningen lärde mig också att en bra ledare inte behöver vara en expert inom sitt område. Jag kunde ingenting om Business Intelligence när jag tog över det teamet jag idag leder. Däremot har jag tack vare utbildningen grundläggande kunskaper inom många olika områden och det kommer jag väldigt långt med. Mitt jobb som manager kräver inte att jag har svaren på alla frågor, därmot kräver det att jag är en bra ledare som kan delgera, motivera och sammankoppla människor med varandra.
Varför valde du Service Management?
Jag hörde talas om utbildningen genom en vän till familjen och blev intresserad. Det var främst de tvärvetenskapliga egenskaperna med en mix av marknadsföring, ledarskap och ekonomi som lockade. Jag gillade tanken på att läsa en bred utbildning och förhoppningsvis lista ut längst vägen vad jag vill jobba med i framtiden. Andra faktorer som lockade var den stora mängden grupparbeten samt den nära kopplingen till näringslivet.
Vad tyckte du var bäst med utbildningen?
Att du lär dig att samarbeta med olika sorters människor. Vi hade väldigt många grupparbeten och för mig som har ett stort kontrollbehov och gillar att göra saker på mitt sätt, var detta otroligt nyttigt. Att lära sig samarbeta i grupp med många olika sorters människor är något som jag har användning för idag på ett internationellt företag. Jag jobbar med människor från 30-40 olika länder på daglig basis. Bara i mitt team är vi fem olika nationaliteter, i olika åldrar och med olika erfarenheter. Då är jag väldigt glad för att jag lärt mig att samarbeta.
Om du skulle ge ett tips till en student på utbildningen idag?
Jag skulle absolut råda dig att ha ett extrajobb vid sidan av, för att väva samman det du lär dig under utbildningen med riktig arbetslivserfarenhet. Jag skulle också rekommendera att ta vara på alla möjligheter som erbjuds; gå på gästföreläsningar, studiebesök och andra arrangemang. En del studenter prioriterade inte dessa extra aktiviteter, men jag tror att det är någonting man verkligen får behållning av.
Intervjun gjordes 2019.

Namn: Ulrika Winberg
Befattning: Manager för ett Business Intelligence team
Läste: Service Management, inriktning Retail
Organisation: EF Education First
Examensår: 2014