Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Jag tyckte att hon gjorde rätt...men hon borde kanske ringt eller nå’t.” : En undersökning av läsförståelsen hos fem elever med svenska som andraspråk.

Författare

  • Lena Rosell Larsson

Summary, in Swedish

Vikten av litteraturläsning betonas i ämnet svenska som andraspråk och är ett led i elevens allsidiga utveckling. Genom att läsa lär sig eleven nya saker; dels om sin omvärld men även om sig själv och andra. Skönlitteraturen är ett sätt att utveckla ordförråd och kritiskt tänkande samt att stimulera till samtal och reflektion. Dock är det inte alltid så lätt för en elev att ta till sig innehållet i en text. Bakomliggande faktorer som exempelvis lästradition i hemmet, ankomstålder till det nya landet, föräldrarnas utbildning m.m. är sådant som kan påverka inlärning och läsförståelse i andraspråket. I strävan efter att nå målspråksnivå är det därför av betydande vikt att ta hänsyn till dessa bakomliggande faktorer.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • ankomstålder
  • språksociologi
  • skönlitteratur
  • läsförståelse
  • ordförråd
  • svenska som andraspråk

Handledare

  • Jan Svensson