Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan

Författare

  • Annette Gyllander

Summary, in Swedish

Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband.

Undersökningen omfattade 32 studerande som studerar C-nivå inom ämnet Svenska för invandrare i tre mindre kommuner i västra Sverige våren 2009. Undersökningen bestod av ordkunskapstest och enkäter rörande deras demografiska bakgrund samt frågor som rör det affektiva filtret. De studerande var indelade i två kontrollgrupper och en försöks-
grupp. Kontrollgrupperna undervisades på ett traditionellt sätt medan försöksgruppen studerade efter en suggestopedisk modell.

Resultatet i vokabulärtesten påvisar ett möjligt samband med det affektiva filtret. Enligt enkätsvaren tenderar informanterna i försöksgruppen att ha ett lågt filter till skillnad från informanterna i kontrollgrupperna. Försöksgruppen uppnår inte det bästa resultatet beträffande vokabulärtesten, men med tanke på deltagarnas kortare vistelsetid i Sverige, färre undervisningstimmar och utan att behöva göra läxor, tyder det ändå på större framgång i ordinlärning än de övriga grupperna.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • suggestopedi
  • ordinlärning
  • det affektiva filtret
  • Lozanov
  • Krashen

Handledare

  • Gunlög Josefsson (professor)