Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den röda tråden - En studie av textbindningen i andraspråkselevers texter

Författare

  • Maria Sjölander

Summary, in Swedish

Den här uppsatsen undersöker och problematiserar textbindningen hos andraspråkselevers texter på gymnasiet för att se vilken typ av textbindning som kan vara extra svår för dem att producera, samt extra viktig att undervisa om. Det görs mot bakgrund av Rydling och Svenssons (2004) undersökning som visar på andraspråkstalares generellt lägre skriftliga nivå. Analysmodellen som används bygger på ett urval av textlingvistiska modeller, där definitioner av Collberg (2020), Hellspong & Ledin (1997) och Nyström (2000) appliceras för att undersöka koherens, i form av diskursrelationer, samt kohesion, i form av konnektiv-bindning, referensbindning och anaforisk länkning i andraspråkselevers texter. Sex olika problemtyper kopplat till textbindning hittas i elevtexterna varav de tre mest frekventa problemtyperna är Vilseledande konnektiv, Otydlig inferensbindning och Otydlig anaforisk länkning. Dessa problemtyper går även att finna i Wikborg och Björks (1989) analys av förstaspråkstalares texter på universitetsnivå. Textbindningens relation till erfarenhet av skrivande och kunskaper om målspråket diskuteras.

Publiceringsår

2022

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • textbindning
  • andraspråkselever
  • SVA
  • svenska som andraspråk
  • koherens
  • kohesion

Handledare

  • Philippe Collberg (Quel salut pour Thérèse Desqueyroux?)