Utvärderingarna: Musikhögskolan fick ros och lite ris

gitarr

På Musikhögskolan är man redan i slutet av sin utvärdering av de konstnärliga musikutbildningarna. Rapporten valideras nu samtidigt som man tar till sig rekommendationerna från de externa utvärderarna.
– De har sett oss på ett korrekt sätt – både vad vi är bra på och inte så bra på, säger Hans Hellsten som samordnar utvärderings­arbetet.

Hans Hellsten är professor i orgel och lärare vid kandidat- och masterprogrammen. Han berättar om MusiQuE som är en oberoende europeisk utvärderingsorganisation för högre musikutbildning.

– Vi är först i Sverige som använder oss av den och troligen också i Skandinavien.

I MusiQuE:s utvärderingsmodell varar de externa bedömarnas platsbesök i tre dagar, så de hinner besöka både konserter och lektioner och intervjua brett – inte bara studenter och lärare, utan även styrelseledamöter, alumni och arbetsgivare.

– De vidgar kvalitetsbegreppet till att förena lärarnas kvalitet med själva arbetsplatsen och rollen i omvärlden genom att intervjua alla intressenter kring musikerna, säger Hans Hellsten.

porträtt av man
Hans Hellsten.
Platsbesöket ägde rum i höstas med bedömare från Dublin, London, Geneve, Paris och Köpenhamn. Redan förra våren besökte fyra kritiska vänner från Århus, Geneve, Prag och Bukarest var sin del av Musikhögskolans konstnärliga utbildningar.

– Metoden med kritiska vänner innebär en något kortare självvärdering men totalt är förberedelsearbetet större.

Vännernas intryck tillsammans med självvärderingen fick sedan bedömargruppen som underlag inför sitt tre dagar långa platsbesök.

Och vad visar då bedömargruppens rapport?

– Vi är bra på att snabbt identifiera och lösa problem. Vi har ett bra samarbetsklimat – folk tas på allvar, och de uppskattade nivån på våra studenter och lärare, säger Hans Hellsten. Man uppskattade också att vår strategiska plan var väl förankrad, även om man påpekade att den inte innehöll några egentliga strategiska val utan bara uttryckte en stor portion förbättringsvilja.

Sedan fanns det vissa saker som be-dömargruppen inte var nöjd med.

– Individuellt överenskommen kurs-litteratur är visserligen vanligt i musikutbildning, men bedömarna gillade inte att vi inte gav exempel på den i kursplanerna och att överenskommelserna inte heller dokumenterades. De gillade inte heller att lärare och examinator i allmänhet är samma person.

Nu jobbar man med att göra kursplaneringen synligare och tar fram kursbeskrivningar och dokumenterar sedan den kurs-litteratur som läraren och studenten tar fram.

– Vi jobbar också med ett utvecklingsprojekt inom examination som vi vill ska vara kollegial, men med en extern röst. Den rösten kan vara en lärare inom ett annat ämne här på skolan eller från annat lärosäte nationellt eller internationellt, säger Hans Hellsten.

Just nu valideras rapporten tillsammans med Musikhögskolans styrelse och rektor.

FOTNOT. Musiklärarutbildningen utvärderas av UKÄ på samma sätt som andra lärarutbildningar.