Unga offentliganställda ukrainare utforskar mänskliga rättigheter i Lund

Två kvinnor går nedför en trappa framför Lunds universitets huvudbyggnad.
Iryna Tsunovska och Nataliia Kohutyuk under sin vistelse i Lund för en uppdragsutbildning. Foto: Johan Persson.

Iryna Tsunovska och Nataliia Kohutyuk från Ukraina tar med sig många nya insikter hem när det gäller hur de i sina respektive yrkesroller kan bidra till att värna de mänskliga rättigheterna. De har precis fullbordat en uppdragsutbildning vid Lunds universitet för unga beslutsfattare, tjänstemän och civilsamhällesaktörer från utvalda länder i Östersjöregionen/EU:s östliga partnerskap.

Närmare två veckor, fyllda av föreläsningar, workshops, studiebesök och mingel med nya människor. Det kan tyckas paradoxalt, men att komma till Lund för intensiva studier innebär en viktig andhämtningspaus.

– Ärligt talat känns det lite konstigt. Du kan sova här! Lugnet som råder är nog väldigt bra för min mentala hälsa. Att få sova utan att ständigt vakna och vara orolig, säger Nataliia Kohutyuk från Kiev.

Nattliga drönarattacker och ihållande sirenljud har blivit en del av vardagen för de flesta ukrainare. Ändå fortsätter de sina dagliga liv, arbetar och studerar.

– Det låter förmodligen hemskt, men människans instinkt är att anpassa sig efter förutsättningarna. Man vänjer sig. Vad mer kan vi göra? Man måste vara modig, säger Nataliia Kohutyuk.

Stärka mänskliga rättigheter genom offentlig förvaltning

Uppdragsutbildningen "Perspectives on Multi-level Government, Decentralisation and Human Rights" vid Lunds universitet ger deltagarna värdefull insikt om den offentliga förvaltningens roll i att skydda mänskliga rättigheter, upprätthålla rättsstatsprincipen och främja demokrati. För Iryna Tsunovska, chef för den juridiska avdelningen i Lvivs distriktsråd, har utbildningen direkt koppling till hennes yrkesroll, inklusive att hantera medborgarnas krav och bekämpa korruption.

– Studiebesöken på Region Skåne i Malmö och Lunds kommuns avdelning för hållbar tillväxt var särskilt värdefulla för mig, eftersom de har direkt relevans för mitt arbete. Att kunna jämföra situationen i Lviv-regionen med svenska lärdomar har gett mig nya idéer och en fantastisk internationell upplevelse.

Studiebesök gav nya insikter

Nataliia Kohutyuk arbetar som projektledare på tankesmedjan "the Ukrainian Healthcare Center". De samarbetar med olika intressenter, analyserar hälso- och sjukvårdssituationen i Ukraina och internationellt, samt tillhandahåller konsultationer och policyer för styrning på nationell nivå.

– Att arbeta med att reformera en struktur som bör förändras snabbt, men som också har en stark grund innebär många dagliga utmaningar. Speciellt när vi pratar om en grundläggande rättighet för alla människor – tillgång till sjukvård och medicin. Den här utbildningen har belyst vissa aspekter som jag kommer att sträva efter att implementera och mäta i alla mina framtida projekt.

Studiebesöket på Region Skåne fick henne att inse att inget system är perfekt.

– I Sverige erbjuder sjukvården en hög kvalitet och service, men det finns problem med väntetiderna. Detta kan påverka tillgängligheten till vissa typer av vård.

Utmaningar och framtida planer för att främja mänskliga rättigheter

Ett av programmets huvudmål är att ge deltagarna verktyg för att identifiera utmaningar inom mänskliga rättigheter i sina respektive sammanhang och att utveckla strategier för att hantera dem. Under sessioner om mänskliga rättigheter i praktiken samarbetade de i grupper och började utarbeta planer för uppföljningsaktiviteter.

– Programmet har gett mig ett värdefullt nätverk och en djupare förståelse för de specifika problem som andra deltagare från olika länder möter. Under hela studietiden har nätverket varit av stor betydelse, säger Nataliia Kohutyuk.

Iryna Tsunovska och Nataliia Kohutyuk ser båda fram emot en tredagars workshop i mars 2024 där de kommer att fortsätta dela insikter och arbeta tillsammans för att främja mänskliga rättigheter i sina sammanhang.

Två kvinnliga kursdeltagare omgivna av magnoliaträd.
”Vi måste alla göra vårt yttersta för att stödja mänskliga rättigheter, oavsett inom vilken sektor vi arbetar, privat eller offentlig och använda alla de verktyg vi har”, säger Iryna Tsunovska, till vänster i bilden. Foto: Johan Persson.

Om uppdragsutbildningen

Programmet ”Perspectives on Multi-level Government, Decentralisation and Human Rights” ges inom ramen för Swedish Institute Academy for Young Professionals (SAYP).

Programmet vänder sig till unga beslutsfattare, tjänstemän och civilsamhällesaktörer från utvalda länder i Östersjöregionen/EU:s östliga partnerskap. Det fungerar som en plattform för att utbyta erfarenheter och bygga kunskap i frågor om offentlig förvaltning.

Programmet genomförs av Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och Raoul Wallenberg-institutet, i samarbete med avdelningen för uppdragsutbildning vid Lunds universitet. Det består av en digital premodul med individuella studier, åtta dagars campus-utbildning och en uppföljande workshop på tre dagar.