Agenda 2030: Forskning för en bättre värld

Broccoli i genomskärning. Foto.

För att forskningen ska kunna ta sig an världens akuta komplexa problem, som fattigdom, svält, global uppvärmning och krympande biologisk mångfald behövs flera olika perspektiv. 2019 startade universitetet därför Forskar­skolan Agenda 2030 där sjutton doktorander från olika ämnen samarbetar. Nu ska forskar­miljön växa rejält – nya tjänster har utlysts för tretton doktorander och tio postdoktorer. Men hur mycket kan egent­ligen forskare påverka för att rädda världen? LUM gör några nedslag bland dagens doktorander på forskarskolan, se länkade artiklar nedan.