Agenda 2030: Hur gör vi migrationen hållbar?

Många människor tågar över ett fält. Foto.
Flyktingar på väg genom Slovenien. Foto: Janossy Gergely/ MostPhotos

– När flyktingkrisen 2015 var ett faktum blottades bristerna i EU:s migrationsram. Det menar Alezini Loxa, doktorand vid Juridiska fakulteten och forskarskolan Agenda 2030, vars forskning går ut på att undersöka huruvida det finns något som kan kallas hållbar migration.

Det var när hon besökte ett flyktingläger i Grekland och bevittnade flyktingarnas misär som hon bestämde sig för att lämna juristkarriären och istället kämpa för migration baserad på de mänskliga rättigheterna.

– Alla pratar om hållbarhet hit och dit. Problemet är att ingen vet vad det betyder. Folk är för hållbar migration, men ingen vet hur det ska gå till, säger hon.

Meningslöst att stänga gränser

Många länder svarar på den ökade migrationen med att stänga sina gränser och tillämpa hårdare migrationslagar. Meningslöst, säger Alezini Loxa, som menar att människor alltid kommer att försöka att fly till EU. Således bör EU fokusera på att säkerställa lagliga kanaler så att människor kan fly på ett säkert och värdigt sätt.

– Jag vill ta fram en modell över hållbar migration. Jag vet inte om det är möjligt, men jag vill försöka. Även om det inte går så är det viktigt att prata om det.