Campus Helsingborgs önskerektor

porträtt av kvinna.
Annika Olsson. Foto: Kennet Ruona

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker Annika Olsson, rektor för Campus Helsingborg.

– Viktigt med förståelse för alla verksamheter

Annika Olsson, professor i förpackningslogistik och rektor för Campus Helsingborg, vill se en rektor med intresse och förståelse för universitetets alla delar och verksam­heter – och inte minst då för Campus Helsingborg.

För Annika Olsson spelar rektorn ytterligare en roll – även som hennes närmaste chef, varför det personliga ledarskapet är viktigt så att hon kan få det stöd i sitt arbete som hon behöver.

Annars tycker hon att högsta prioritet för en ny rektor är att stå upp för universitetets viktiga roll i samhället.

– I dessa tider med bland annat fakta­resistens så är det väldigt viktigt att säkerställa universitetets ställning. Tyvärr tror jag att det kommer att blåsa ännu mer av dessa oroliga vindar, säger hon.

Universitetets centrala rektor är betydelsefull även om man klarar sig rätt bra själv till vardags i Helsingborg. Annika Olsson efterlyser rektorsegenskaper som intresserad, strategisk och god kännedom om universitetets alla delar. Hon kommer själv från närings­livet och det tog ett tag att lära sig hur universitetet fungerar.

– Så om rektor själv inte har kunskap om alla verksamheter, så krävs förmågan att omge sig med kompletterande kompetenser i en ledningsgrupp. Det är dock viktigt att rektorn har en gedigen erfarenhet av forskning och utbildning, tycker hon.

Balans är en annan bra egenskap för den nya rektorn. Inte minst inför etableringen på Brunnshög och samtidigt kunna se till hela universitetets intressen. Vidare menar hon att rektor ska bidra till den regionala utvecklingen, samverka och ha förståelse för att kommuner ser olika ut.

– Det är stor skillnad på Lunds och Helsingborgs kommun. Och även Malmö, säger hon.

Den nära omvärlden är viktig för Annika Olsson och hon hoppas på en rektor som kan vara en god representant i det ”externa gränssnittet”.