Dekanens önskerektor

Porträtt av kvinna.
Anna Lyrevik. Foto: Maria Lindh

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker Anna Lyrevik, dekan för Konstnärliga fakulteten.

– Rektor ska inkludera och bygga relationer

Anna Lyrevik, dekan för Konstnärliga fakulteten, är glad över hur hennes ämnesområden har lyfts under senare år och blivit synliga för resten av universitetet. Hon hoppas att den utvecklingen fortsätter med en ny rektor.

För en dekan spelar det stor roll vem som är rektor.

– Det är jätteviktigt att känna stöd från rektor – att vara inkluderad, säger hon.

Hur rektor talar om riktningen och tolkar helheten för universitetet i forum som exempelvis rektors ledningsråd, spelar stor roll för den känslan, menar Anna Lyrevik.

Hon tycker att förmågan att bygga relationer och förtroende tillhör de viktigaste egenskaperna för en rektor.

– Det krävs en god social förmåga, vilket inte behöver innebära att man för den skull måste vara en väldigt extrovert person.

Hon anser också att det är viktigt att rektor har en god inblick i hur omvärlden ser på och pratar om universitetet.

Som en viktig framtidsfråga för universitetet ser hon tvärsamarbetet. Och där spelar den strategi för kultursamverkan som LU antagit och anslutit till den strategiska planen stor roll. Målet med den strategin är att konstnärlig och kulturinriktad kunskap ska verka tillsammans med övriga vetenskapliga ämnen i betydligt högre grad för att stärka utbildning och forskning.

– Det är inte varje universitet som har en sådan strategi och jag är väldigt glad för den. Den är jättebra för alla fakulteter och positivt för mitt område som får ökad synlighet.

En annan viktig framtidsfråga är hållbarhet, och där menar Anna Lyrevik att studenterna kommer att hålla ögonen på att deras universitet är så hållbart som möjligt och lever upp till de internationella hållbarhetskraven inom Agenda 2030.