Studenternas önskerektor

porträtt av man
Jack Senften. Foto: Kennet Ruona

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker studentrepresentanten Jack Senften.

– LU är ett universitet – inget forskningsinstitut

Jack Senften, studentrepresentant i många av universitetets sammanhang, tycker att det är viktigt att den nya rektorn har förståelse för att LU är ett universitet och inte ett forskningsinstitut.

För studenterna spelar det stor roll vem som är rektor. Det är rektor som tar beslut om till exempel studenträttighetslistan.

– Och det är ett superviktigt dokument för oss. Den innebär att vi vet vad vi har för rättigheter när det till exempel gäller tentor och kursplanering – att vi kan luta oss till-baka med den i ryggen.

Jack Senften tycker också att det är viktigt att en ny rektor kan se och ta sig an de stora samhällsutmaningarna.

– Dessa påverkar ju oss studenter.

Att lyssna på studenterna och inte bara fakulteterna är också något Jack Senften är angelägen om att den nya rektorn förstår vikten av.

– Vi ser ju även gärna att vår rektor delar våra värderingar. Som till exempel avgiftsfri utbildning och kollegialt ledarskap.

Avgiftsfriheten, menar Jack Senften, var en kamp som studenterna förlorade gällande de internationella studenterna.

– Det är viktigt att vi inte rullar ner ytterligare för det stupet, säger han.

Som utvecklingsområden för den nya rektorn att ta fatt i, nämner Jack Senften först och främst pedagogiken. De fem obligatoriska veckorna i högskolepedagogik för lektorer och professorer som motsvarar 7,5 högskolepoäng – räcker inte.

– Det är skrattretande om man jämför med en gymnasielärare som har 60 högskolepoäng i utbildningsvetenskap. Det är en illusion att en bra forskare per automatik är en bra lärare.

Jack Senften hoppas att en ny rektor vill arbeta för en förlängning av de fem obligatoriska veckorna till tio.

Lika viktigt är det med den växande psykiska ohälsan bland unga som ju även gäller studenterna. Jack Senften menar att studenterna är bortglömda i universitetets systematiska arbetsmiljöarbete.

– Det riktar sig mot de anställda men vi är ju faktiskt runt 40 000 studenter som också finns här varje dag.

Med tanke på den prestationskrävande miljö som studenterna lever i så efterlyser Jack Senften vägledning och projekt med fokus på studenternas arbetsmiljö.