Forskningsledarens önskerektor

porträtt av man
Heiner Linke. Foto: Kennet Ruona

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker professor Heiner Linke, ledare föras det strategiska forskningsområdet NanoLund.

– Rektor bör ha egen erfarenhet av excellent forskning

– Det är av yttersta vikt att rektor har egen erfarenhet av excellent forskning. Det krävs för att kunna skapa förutsättningar för den.

Det säger Heiner Linke, professor i nanofysik, och ledare av det strategiska forskningsområdet NanoLund.

Heiner Linke har diskuterat rektorsrollen med SFO kollegiet, ledarna för universitetets strategiska forskningsområden, och stor vikt lades vid att rektor i närtid bör ha arbetat aktivt med ledande forskning och modern undervisning.

Till vardags kanske det kan kännas som om rektor inte har så stor betydelse, men för utvecklingen av helheten är det mycket viktigt vem som pekar ut riktningen för universitetet och för dess talan.

– Det är viktigt att visa ledarskap, att vara drivande och att ha en tydlig vision som man kan förmedla såväl internt som externt, säger Heiner Linke.

För honom och hans verksamhetsområde är etableringen på Science Village central. Där, menar Heiner Linke, krävs en närvaro, en kritisk massa, ett campus – och för att komma dit krävs det en rektor som mycket aktivt skapar engagemang både lokalt och hos beslutsfattare i Stockholm. Att vara kommunikativ är därför en helt nödvändig egenskap. Rektor måste kunna förmedla vem vi är och vart vi är på väg. Internt mot administrationen, studenter och lärare och externt till världen utanför, säger Heiner Linke.

– Vi är på många håll beundrade för satsningen på våra stora forskningsanläggningar MAX IV och ESS. Det innebär ett ansvar som rektor måste vara medveten om.

Att kunna lämna sin egen referensram och sätta sig in i andra ämnen och deras betydelse för grundforskning, samhälle och industri är också viktigt.

Heiner Linke efterlyser även en annan rekryteringskultur som han hoppas att en ny rektor kan verka för. Inom den svenska universitetsvärlden rekryterar man för ofta sina egna adepter, tycker han.

– Det behöver inte alls vara fel på individerna men det skapar en konserverande kultur.

Inom såväl forskning som administration behöver vi satsa mer på externa nyckelrekrytering-ar. Det skulle kunna leda till ett nytt förhållningssätt inte bara inom forskningen utan även för administrationen.

– Det finns många duktiga administratörer som gör sitt bästa. Men kulturen känns konservativ och adminstratörer, lärare, och forskare arbetar inte alltid med det de är bäst på. Vi behöver fler ledare i förvaltningen med fokus på att stötta missionen genom att frigöra de bästa krafterna.

Den bästa kraften som ny rektor kan mycket väl finnas en bra bit bort. Heiner Linke tycker att universitetet skulle ha stor nytta av impulser utifrån.

– Jag skulle mycket gärna se en rektor som tidigare har arbetat med både toppforskning och förvaltning på hög nivå på ett annat högt rankat universitet – gärna utomlands. LU skulle må bra av det perspektivet.