Administratörens önskerektor

porträtt av man
Bo Dilton. Foto: privat

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker Bo Dilton, gruppchef för Servicedesk och televäxeln på LDC.

– Behövs någon som kan driva på digitaliseringen

En rektor som kan driva på digitaliseringen vid LU!

Det hoppas Bo Dilton på. Han är gruppchef för Servicedesk och televäxeln på LDC, som tillhör den gemensamma förvaltningen.

Det är rätt så långt mellan rektor och Bo Dilton. Informationen uppifrån sjunker ner via IT-kontoret och UFLG innan den landar på hans bord, förklarar han,

– Och det tycker jag fungerar bra, vilket väl närmast ligger på mina chefer som för informationen vidare på ett sätt som gör att jag får reda på det som jag behöver.

Men det är rektor som pekar ut riktningen för universitetet och den är viktig, menar Bo Dilton. Han tycker att universitetets främsta företrädare bör ha en gedigen akademisk bakgrund, men gärna också haft uppdrag utanför högskola och universitet – kanske i näringslivet.

– Vi har ett behov av kontakt utifrån, så det vore bra med en rektor som kan hitta kopplingar mellan oss och resten av samhället. Det får inte kännas som om vi jobbar i en bubbla.

Bo Dilton efterlyser någon som kan samverka och föra en dialog utåt på bred front. Både nationellt och internationellt.

På frågan om viktiga utvecklingsområden betonar Bo Dilton digitalisering – i stort och smått.

– Resfria möten och digitala tentor är två exempel. Och digitalisering leder till globalisering och det är viktigt att vi hänger med i den utvecklingen.

På hans avdelning på LDC försöker man i möjligaste mån hålla möten med videokonferensverktyget Zoom, även med personer på andra ställen i Lund och i Malmö.

– Vi sparar väldigt mycket restid på det – och även miljön så klart, säger Bo Dilton.

Den andra framtidsutmaningen handlar om att även fortsättningsvis bevara den akademiska friheten och motverka all politisering av utbildning och forskning.

– Man kan se en tråkig utveckling i andra länder och den ska vi undvika.