Hisnande färd in i den mänskliga hjärnan

bild på ett ansikte/hjärna

Hjärnforskningen tar ständigt nya kliv framåt och genomsyrar i dag stora delar av universitetet. Hjärnforskningen befinner sig i en snabb utveckling, inte minst tack vare all ny teknik som hela tiden tillkommer. I början av september, 4-10, bjuder Lunds universitet på en spännande färd in i vårt mentala universum!

Nya sätt att studera hjärnan utvecklas ideligen, vilket också har breddat forskningsområdet, som i dag spänner över många discipliner.

– Särskilt två områden hör till det tjugoförsta århundradets vetenskapliga utmaningar: förståelsen av universum och förståelsen av hur den mänskliga hjärnan fungerar. Och båda är hisnande och oändliga, säger Anders Björklund, professor i neurobiologi vid Lunds universitet

Lunds universitets tre strategiska forskningsprogram inom hjärnforskningen – nervsystemets sjukdomar, neuronanovetenskap samt tänkande, lärande och kognition – samlar forskare från många olika fakulteter i kreativa forskningsmiljöer.

Tanken med vetenskapsveckan Den fantastiska hjärnan den 4–10 september är att visa denna bredd. Till huvudarrangemanget The Amazing Brain i Stadshallen den 6 september, som hålls på engelska, är en rad internationella toppforskare inbjudna att tala, däribland den norske Nobelpristagaren Edvard Moser.

– Vi vill nå en intresserad allmänhet som tycker att hjärnan är spännande. Så vi har valt forskare som är duktiga på att göra ämnesområdet levande på ett innehållsrikt och spännande sätt, säger Anders Björklund.

Med framstående forskare som Robert Zatorre från Kanada, Dorothy Bishop från England och Stanislas Dehaene från Frankrike i programmet väntar många spännande föreläsningar om hur den mänskliga hjärnan fungerar, från hur vi uppfattar musik till hur vi lär oss språk och hanterar siffror och bokstäver.

Miguel Nicolelis från USA visar hur vi med hjälp av hjärnan exempelvis kan styra en robotarm, medan Antonia Hamilton från England gör en intressant djupdykning i tonårshjärnan.

Det sistnämnda går hand i hand med att gymnasielever är en viktig målgrupp för vetenskapsveckan.

– Vi vill gärna väcka intresset hos unga människor för att de senare ska välja studier med inriktning mot hjärnämnena. Hjärnan som studieobjekt rör ju nästan alla aspekter av livet, från det mest teoretiska till det mest praktiska, säger Anders Björklund.

Veckan bjuder även på andra arrangemang. Dels föreläsningar i första hand riktade mot akademin. Dels mer allmänna tillställningar som öppet hus med hjärntema för hela familjen på Vattenhallen Science Center. Forskaren från biologiska institutionen kommer här att finnas på plats för att visa på och berätta om hur djuren använder sina hjärnor och sinnen för att fungera i sin omgivning. Fri entré hela helgen.

Den 4 september håller ett femtontal patientorganisationer en minimässa i Stadshallens foajé, där de med stöd av Lundaforskare berättar om sin verksamhet och uppmärksammar sina respektive sjukdomstillstånd. Kom och lär känna hjärnan!

På kvällen den 5 september leder forskaren Sir Colin Blakemore Debatt i Lund på Café Athen utifrån frågeställningen om neurovetenskapen någonsin kan förklara det mänskliga sinnet. Den lär bli tankeväckande, lovar Anders Björklund.

– Förståelsen av det mänskliga medvetandet är mångsidigt. Det finns många sätt att närma sig det, allt från neurovetenskap till filosofi och religion. Därför tyckte vi att det var ett passande ämne.

Samma dag bjuder forskare på föreläsning om 3D-printing och möjlighet att själv skriva ut i 3D på Designvetenskap vid Lunds tekniska högskola (LTH).

Fler evenemang under hjärnveckan:

Artikel publicerades först i Lunds universitets jubileumsbilaga producerad av CrossMedia.