Med din hjälp gör vi skillnad

Lunds universitet arbetar outtröttligt för att göra världen till en bättre plats. Vår uppgift som universitet är att genom forskning och utbildning arbeta för att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors levnadsvillkor.

Vi arbetar dagligen med de stora utmaningarna att lösa cancer- och diabetessjukdomarnas gåtor. Vi söker lösningar på mänsklig klimatpåverkan och global uppvärmning samt bevattnings- och livsmedelsproblematiken.

Vi tar oss också an det vardagsnära – som att utveckla nya läromedel eller väderbeständig och biologiskt nedbrytbar målarfärg.

Donationer behövs

I drygt 350 år har Lunds universitet arbetat för att göra världen till en bättre plats. Donationen från Karl XI var avgörande för universitetets bildande år 1666, och donationer är i allra högsta grad fortsatt bidragande till vår verksamhet.

Lunds universitet omsätter cirka 9 miljarder kronor årligen. Två tredjedelar avser forskning och en tredjedel avser utbildning. Hälften av forskningsfinansieringen sker genom externa anslag och av dem kommer 15–20 procent från den privata sektorn. Slutsatsen är uppenbar: Donationer behövs, statlig finansiering räcker inte.

Några exempel på vad donationer bidragit till

Viktiga satsningar på infrastruktur

• Wallenbergs Neurocentrum
  • MAX-lab
  • Holger Crafoords Ekonomicentrum
  • Sten K Johnsons Centre for Entrepreneurship
  • Medicon Village genom Mats Paulssons donation
  • Ingvar Kamprads Designcenter

Varje gåva är betydelsefull

Som donator har du många olika möjligheter att bidra till att Lunds universitet behåller sin plats som ett universitet i världsklass och kan fortsätta vara en ledande aktör i samhällsutvecklingen.

Varje gåva har betydelse – stor som liten. Tillsammans hjälps vi åt att skapa förutsättningar för stora forskningsgenombrott även inom resurskrävande verksamheter som medicin- eller teknikforskning.

Hör personliga berättelser från några av våra donatorer, och läs om vad det kan innebära att donera till Lunds universitet:

Att vara donator

Akademisk integritet – en självklarhet

Akademisk integritet och frihet är kärnan i all forskning och högre utbildning. Oavsett finansieringskälla måste denna princip råda, så att inte universitetets kärnvärden äventyras. Universitetet kan behålla sin självständighet genom att skapa tydliga policys som ska synliggöras för alla välgörare.

Donationer är inte, och ska aldrig vara, en ersättning för offentlig finansiering, men filantropi och privat finansiering kan många gånger vara den avgörande nyckeln till att låsa upp ytterligare potential i vår strävan att förstå, förklara och förbättra världen.

Har du redan bestämt dig eller vill du veta mer?

Oavsett om du redan har bestämt dig, eller vill veta mer genom en personlig kontakt är du varmt välkommen att kontakta oss på Development Office.

Vi kan hjälpa dig att hitta ett ändamål som passar just dig och även sy ihop en bra lösning tillsammans med aktuell forskare och dig som donator.

[Länk: Kontakta Development Office]